Eiendomsskatten er rettferdig

I et innlegg i Adresseavisen i dag forsvarer Trond Åm og Jon Gunnes fra Trondheim Venstre den kommunale eiendomsskatten. Les innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kalvskinnet skole

Foto: adressa.no

Adresseavisen beklager seg på lederplass 20. august over eiendomsskatten, som de hevder er usosial fordi den ikke tar hensyn til folks inntekt. Det blir en for enkel analyse.

Ingen vestlige land har så lav beskatning på bolig som Norge. Samtidig fører skattefordelene knyttet til bolig til en statlig subsidiering av boligeiere på hele 30 mrd kroner. Hvis vi i tillegg skal nevne investeringsgevinsten som er knyttet til det å eie bolig i Norge, så burde det bli klart at boligeiere ikke er en så utsatt gruppe som Adresseavisen vil ha det til. De største skattetaperne i dag er leieboere som har sin formue i form av bankinnskudd og kontanter.
Ja, det skal være mulig å eie sin egen bolig, også for uformuende. Men flere økonomer, som Kjetil Storemark og Jørn Rattsø, viser til at dette kan løses ved enkle grep som å gjøre skatten progressiv eller ved å la fattige pensjonister få utsettelse på eiendomsskatten. Begge tar til orde for at eiendomsskaten er et viktig redskap for sosial utjevning.

For Trondheim Venstre er eiendomsskatten viktig av flere årsaker: For det første er lokaldemokratiet under sterkt press. De fleste partier i Norge bakker opp under en politikk som fører til stadig flere "lovfestede rettigheter", til statlige overføringer og til sentralstyring av politikken. Vi går mot en situasjon hvor lokalpolitikernes rolle utelukkende består i å følge opp sentrale vedtak så godt de kan. Konsekvensen er for det første at velgerne har liten innflytelse over politikken i sin egen kommune, og at det blir mindre attraktivt å drive lokalpolitikk. Eiendomsskatten er noe kommunene kan styre selv. En undersøkelse av professorene Rattsø og Borge har vist at eiendomsskatten virker disiplinerende på kommunens bruk av penger, fordi den blir stilt til ansvar overfor sine velgere. Dermed bidrar eiendomsskatten til at en stemme i lokalpolitikken faktisk har betydning. Trondheim Venstre ønsker å gjøre dette tydeligere ved å øremerke denne skatten til vedlikehold av veier, bygg og grøntområder.

For det andre fører de gunstige betingelsene for eiendomsspekulasjon til at næringslivet i Trondheim i stor grad plasserer pengene sine der hvor de ikke skaper nye verdier eller arbeidsplasser. Trondheim Venstre ønsker å beholde samme skattenivå som i dag, men fjerne formueskatten, som i sin nåværende form gjør det ulønnsomt å investere i utvikling framfor i eiendom. Flere økonomer, blant dem professor Storemark, tar til orde for at vi må satse på skatter som i liten grad endrer folks atferd og ressursbruk. Å beskatte eiendom hardere på beskostning av investeringskapitalen, fører til at kaka bli større, og til en mer rettferdig fordeling.

Både eiendomsskatt og formueskatt er evige gjengangere i det politiske ordskiftet. Det sørgelige er at både venstre- og høyresida er så bundet av ideologisk trangsyn at de skyver løsningene foran avveiningen. Men det er ikke sikkert at formueskatten er like viktig for sosial utjevning i dag som den var for hundre år siden, eller at eiendomsskatten er så "usosial" som høyresida vil ha det til.

Trond Åm
Nestleder i Trondheim Venstre