Kompetanse som nøkkel til omstilling

Per Sefland, "Kristiansund Venstre"

En utviklingsmulighet for Høhskolesenteret er å utvide faget Beredskapsledelse.I tillegg bør et studietilbud knyttet til omstilling fra oljerelaterte næringer til annen virksomhet også bli vurdert. Dette skriver listekandidat Per Sefland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Fremtiden for Kristiansund og Nordmøre er i stor grad avhengig av byens omstillingsevne. Utdanningstilbud er viktig for denne omstillingen.

Det er beklagelig at vi ikke fikk en Høgskole i Møre og Romsdal med 4 studiesteder. Dagens Høgskolesenter har store begrensninger som ikke fullt ut gir det utdanningstilbud som byen og regionen trenger. Venstre vil derfor aktivt arbeide for å videreutvikle dagens tilbud.

Kristiansund har blitt avhengig av oljerelatert næringsliv. Av mange grunner preges denne samfunnssektoren av stor usikkerhet, noe som særlig henger sammen med de internasjonale markedsforhold som ingen i Kristiansund kan påvirke. Globale miljømessige hensyn tilsier også at andre former for næringsliv og industri må komme sterkere i fokus. Vi er allerede sent ute. Internasjonalt, nasjonalt og lokalt trenger vi en omstilling. Kompetanse er nøkkelen i omstillingen. Venstre satser på ungdommen.

Det bør være et siktemål at flere unge ikke må reise ut av byen for å få høyere utdanning. Et utvidet høgskoletilbud vil sette sitt preg på arbeidstilbudet i regionen slik at det også blir interessant å flytte tilbake for de som først har reist ut.

Høgskolesenteret tilbyr nå utdanning i sykepleie, petroleumslogistikk, beredskapsledelse og fra nyttår et nytt ingeniørstudium. Alt dette er bra, men det bør lokalt og regionalt tas initiativ med sikte på et utvidet spekter. En utviklingsmulighet er å utvide faget Beredskapsledelse. Basebyen Kristiansund med ansvar for Midt Norsk sokkel har en stor bredde av beredskapsrelaterte organisasjoner og bedrifter. Hele Nordmøre som region har mange klima – og naturgitte utfordringer som kommer til uttrykk ved ras, orkan, osv. Slike forhold taler samlet sett for at Beredskapsledelse som studiefag like gjerne kan utvikles til et studie i Samfunnsberedskap. Et slikt studium vil være unikt og vil kunne tiltrekke seg studenter til byen. Et studie i Samfunnsberedskap vil særlig være aktuelt for kommunesektoren som i sterkere grad har fått synliggjort sine beredskapsforpliktelser.

Fylkesordfører Åsen har kommet med en interessant ide som bør vurderes med sikte på realisering. Statens satsning på videreutdanning i skolesektoren burde kunne gi grunnlag for pedagogisk utdanning for yrkeslærere i Kristiansund.

I tillegg bør studietilbud knyttet til omstilling fra oljerelaterte næringer til annen virksomhet også bli vurdert. Det er grunn til å tro at høy teknisk kompetanse innen oljeindustrien bør kunne nyttes både til undervisning på høgskolenivå og med tilpasninger til et variert næringsliv som Venstre satser på.

Det er to miljøer som må aktiveres med sikte på et bedre utdanningstilbud på Høgskolenivå i Kristiansund: De lokale og regionale politikere, og styremedlemmer i Høgskolen i Molde. Velgerne kan i første omgang konsentrere seg om hvilke politikere og styremedlemmer som er tydelige i denne saken.

Per Sefland, Frei

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**