Må ta på boksehanskene

Ålesundspolitikerene må ta på boksehanskene og kjempe litt for å få bedrifter og direktorater til regionen, sa de tre innlederene under dialogmøtet liberal kafe som ble arrangert for første gang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Næringskampanje

Foto: Venstre

Ålesund Venstre inviterte til åpent dialogmøte onsdag 18. juni, og kunne by på Kjell Sandli(næringsforeningen), Jon Grimstad(SuRoFi) og Pål Farstad(stortingsrepresentant).

Kjell Sandli beroet at næringslivet i Ålesundsregionen gikk som det suste. Likevel etterlyste næringslivet mer aktive og interesserte politikere i næringspolitikken, som ønsket forutsigbarhet og tydelighet. Jon Grimstad forklarte at det er en enorm fiskerinæring på Sunnmøre, og en stor del av den med tilhørighet i Ålesundsregionen. Selv med stor konkurranse fra Tromsø og Bergen kan Ålesund fortsatt omtale seg som fiskerihovedstaden i Norge.
Pål Farstad som kom rett fra møte i Stortinget ville ha mer tilrettelegging for enkeltmannsforetak og gründere, og mente at Ålesund med Norges største innovasjonskontor hadde mye å fare med.

Liberal kafé Ålesund Næring Pål Farstad Kjell Sandli og Jon Grimstad

Foto: Arild Mæhle Waksvik

Etter innledningene samlet de seg til dialog om næringsutvikling og regionsstruktur hvor det var til dels delte meninger om hvilken vei Sunnmøre burde søke dersom vi havnet i skvis mellom vestlandet og midt-Norge, men det var bred enighet om at dersom en får mulighet til å skape en mindre region av Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane kan dette være tjenlig for Ålesund og Sunnmøre.

Panelet uttrykte bekymring for at enkelte saker passerte og ble vedtatt uten at politikere reagerte, og håpte at et bedre samarbeid mellom politikere og næringsliv kunne gjøre regionen til en med proaktiv og reaktiv region som tok fatt i saker og satte dagsorden, men også bidro til at pågående prosesser ble oppfattet og behandlet. Flere måter å gjøre dette på var å følge Kristiansundsregionens eksempel med å utvikle et lokalt næringsutvalg som var aktivt tilstede i næringslivets konferanser, møter osv. Men også et næringspolitisk handlingsprogram for kommunen ble satt på ønskelisten.

Sist men ikke minst ba innlederene om at Ålesund av og til kunne ta på seg boksehanskene og på eget initiativ kjempe for at statlige direktorater, interesseorganisasjoner og bedrifter, vi må si til de som allerede er her at vi vil ha de, men vi må også si det til andre, hvis ikke så er det ikke sikkert de kommer.

Møtet gjorde at Venstre sender en interpellasjon til Ordføreren i høstens første møte for å etterlyse mer politisk engasjement rundt næringslivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**