Kultur og næring

-Mer enn noen gang må Kristiansund være offensiv for å sikre en næringsutvikling som har bredere fokus enn olje og gass. Å samle beslektede virksomheter i næringsklynger vet vi gir effekt. Det er det som har skapt Vestbase og det samme gjøres for marine næringer. Det er også slik vi må legge tilrette for kulturnæringene.

Ragnhild Helseth skriver dette i sitt innlegg på s.3 i Tidens Krav 23.november.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

OK-hus. Illustrasjon

Foto: RH

Hele innlegget:

KULTUR OG NÆRING

Virksomhetene som vil gå sammen er Operaen i Kristiansund, Stiftelsen Nordmøre museum, Kristiansund bibliotek og Kulturskolen i Kristiansund. Kun de to førstnevnte driver næringsvirksomhet i dag, men til sammen er alle fire viktige premissleverandører for at kulturnæringene skal vokse i Kristiansund og i våre nabokommuner i regionen.

Alle fire er kompetansearbeidsplasser med hovedvekt av ansatte med utdannelse på master- og bachelornivå. Kristiansund og regionen trenger flere kompetansearbeidsplasser. Her sitter vi med en gullfugl i hånda som vi ikke må slippe.

Høgskolesenteret er ikke med i planene nå. Imidlertid er arbeidet for en felles høyskole for Møre og Romsdal med egen avdeling i Kristiansund en faktor som i fremtiden vil være en vesentlig medspiller i en næringsklynge for kunst og kultur.

Opera- og kulturhuset, med samlokalisering av de aktuelle virksomhetene, må bli realisert.

Alle de aktuelle aktørene er hver for seg i prekært behov for nye lokaler. Beregninger viser at om de skal realisere sine planer enkeltvis, vil det gi kostnader som langt overskrider prisen av det en felles investering og drift i det planlagte opera- og kulturhuset vil gi. Samtidig vil en samlokalisering gi gevinster til hverandre gjennom faglig samarbeid, og gi synergi for annen virksomhet i regionen. Det er verdt å merke seg det Kristin Sørheim (Sp) sa på fylkeskulturkonferansen nylig, at et nytt opera- og kulturhus i Kristiansund blir et løft for hele Nordmøre og hele fylket. Dette uttalte hun som leder for Kultur- og folkehelseutvalget i Møre og Romsdal.

Motstandere og skeptikere til realisering av planene viser til lovpålagte oppgaver som Kristiansund kommune står overfor, og begrunner sitt standpunkt med at de mener kommunen ikke vil greie å betjene drift av nødvendige tjenester til skole og helse og samtidig drifte opera- og kulturhus. Til det er å si at forprosjektet nå gjennomføres nettopp for å legge et ansvarlig økonomisk løp for investering og drift.

Regnestykket må gjøres opp med flere faktorer. Samfunnsregnskap må tas med, med ringvirkninger der vi får flere kompetansearbeidsplasser innenfor næringsklyngen med de positive tall det vil gi med økte skatteinntekter og forventet økt tilstrømming fra reiselivet. Et opera- og kulturhus med en scene som blir nr to innenfor opera i Norge vil være et trekkplaster markedsført sammen med Atlanterhavsveien, der sistnevnte allerede er et ikon i internasjonal sammenheng.

Om politikere som Åge Austheim fra FrP og Dagfinn Ripnes fra Høyre ville ta på seg næringsbrillene i diskusjonen om satsing på nytt opera- og kulturhus, så ville det bringe debatten videre. Åge Austheim skriver i sitt innlegg i TK 20.dm at kun Ap og Venstre nå gjenstår som støttespillere for et monumentalt prestisjeprosjekt.

Venstre ser opera-og kulturhuset som et næringsutviklingsprosjekt for kulturnæringene og det øvrige næringslivet i regionen. Venstre ønsker å utvikle en næringsklynge for kunst og kultur. Det er vårt prestisjeprosjekt!

Ragnhild Helseth (V)
gruppeleder

Opera- og kulturhus sett fra Skolegata

Foto: Faksimile fra F.C.Möller sin illustrasjon