Belønningordning for sykkel

Venstre er enige med KrF, Høyre og Frp om en helhetlig avtale om Revidert nasjonalbudsjett for 2014. Klima- og miljøprofilen er skjerpet og som lovet etableres det nå for første gang en belønningordning for gang- og sykkelveier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Terje Cruickshank på sykkel

Belønningordningen for sykkel er en statlig pott som kommunene kan få tildelt midler fra, dersom de vil bygge flere gang- og sykkelveier. Bodø Venstre vil at sykkelbyen Bodø skal få sin andel av den nye belønningordningen. I kommende bystyreforhandlinger vil Venstre foreslå å sette av 2 millioner i kommunale midler for å utløse tilsvarende beløp fra staten.

– Dette er en ordning Venstre har ivret for lenge, og som vi gikk til valg på å få gjennomført. Nå er det opp til oss lokalt om vi vil ha vår del av disse midlene, sier Terje Cruickshank (V).

Bodø Venstre håper Krf, Høyre og Frp lokalt vil følge opp forliket i revidert nasjonalbudsjett. Ved å benytte drøyt halvparten av de ekstra midlene formannskapet avsatt til asfalt til å heller forbedre forholdene for de myke trafikanter vil bodøborgerne få dobbelt så mye igjen for samme midler.

Terje Cruickshank
Gruppeleder Bodø Venstre, mobil 91391570