De irriterende små tullepartiene

Hadde jeg vært Frp- eller Høyrepolitiker, hadde nok også jeg ergret meg over Venstre og Krf. Særlig i disse budsjett-tider. Jeg er ikke forundret over at Frps Mazyar Keshvvari i frustrasjon kalte Krf for et lite tulleparti. —Det bare glapp ut av meg, forklarte Frps innvandringspolitiske talsmann, med beklagende mine.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

De små partiene sitter stadig med nøkkelen til flertallet, både på Stortinget, på fylket og også her i Bodø. På Stortinget sitter Krf og Venstre på vippen og dermed med mye makt. Mer enn fortjent, vil noen si. — En nødvendig kvalitetssikring for et velfungerende demokrati, vil jeg si.

Personvern under angrep

Det er de små partiene som holder de store i ørene, og nyanserer politikken. Det er de små partiene som tvinger de store til å ta hensyn til flere dimensjoner, og dermed hindrer en ensrettet utvikling i feil retning. Et aktuelt eksempel er forhandlingene om Statsbudsjettet, som uten Venstre og Krf på vippen hadde vært fullstendig blottet for fokus på klimatiltak og sosial profil. Et slikt budsjett hadde ikke tatt verken velgerne eller verden på alvor. På nasjonalt nivå fungerer flerpartisystemet utmerket nå når makten er tilbake på Stortinget etter 8 år bak lukkede dører i regjeringskontorene. De små partiene holder regjeringen i ørene. Irriterende vaktbikkjer, vil noen si. —Helt nødvendig, vil jeg si.

På fylkesnivå har Ap og H sett seg så lei av småpartienes innblanding at de faktisk har funnet sammen i fylkesråd for å slippe å forholde seg til de irriterende små. I Bodø har de små i sentrum valgt å samarbeide med de blåblå, med vekslende hell. Etter min mening lykkes ikke de små partiene i Bodø nok med å dreie posisjonen i grønnere retning. Det kan være mange årsaker til dette, blant annet at de små sentrumspartiene ikke evner å samarbeide godt nok oss i mellom. I tillegg til at vi er for små. Potensialet til forbedring er i alle fall stort. Vi må bli større og enda mer irriterende.

Vi må vinne valget 2015 og oppnå en posisjon hvor vi sikrer at Bodø i 2015-2019 preges av grønne og varme verdier og ditto resultater. Det er Venstres oppgave å sikre en slik utvikling og sette riktig fokus også på borgerlig side. Vi skal demme opp for den blåblå utviklingen, og vi skal gjøre Bodø grønnere.
Småpartiene ivaretar kompleksiteten i politikken. Verden er ikke sort/hvit, og nyansene må med. Vi trenger de små, irriterende tullepartiene. Fordi vi faktisk utgjør en stor forskjell.

Ida Johnsen

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde, Pressefoto