Politisk uttalelse — Venstre krever mer fiberbredbånd i Nord-Trøndelag

Nord-Trøndelag fylkeskommune må intensivere arbeidet med å sikre fiberbredbånd til alle. Fiberbredbånd betyr mer enn raskt internett og gode TV-bilder. I vid forstand handler dette om bolyst og like muligheter for folk som bor utenfor de sentrale områdene i fylket, mener Venstres fylkesstyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Nes Venstres nettside, PC, datamaskin, internett

Foto: Sesselja Bigseth

Nord-Trøndelag har et godt utgangpunkt for å kunne bli et fylke med en høy dekningsgrad av fiberbredbånd. Det nye stamfiberprosjektet åpner for fiberutbygging i Røyrvik, Lierne, Frosta, Leksvik og Ytterøy. Når dette er på plass er det bare kommunene Fosnes og Flatanger som ikke har fiber inn i kommunen.

NTEs bygdefiberprosjekt er et positivt tiltak for å legge til rette for fiberbredbånd på landsbygda. Dessverre blir mange slike fiberprosjekter utsatt på grunn av manglende bevilgninger fra fylkesrådet, da fylkesrådet kun fordeler statlige bredbåndstilskudd fra Kommunal- og Regionaldepartementet og ikke har avsatt egne bevilgninger til formålet. Eksempler på prosjekter som ikke fikk støtte i 2012 er Ogndal(Steinkjer kommune), Skogn Øst(Levanger) og en rekke mindre bredbåndsprosjekter på landsbygda i Stjørdal.

Nord-Trøndelag må prioritere utbygging av den digitale motorveg. Ved å legge til rette for full dekning med fiberbredbånd kan for eksempel små næringsaktører drive sin virksomhet fra hvor som helst i fylket. Det vil gi Nord-Trøndelag et fortrinn som fylker som ikke har satset på fiberbredbånd mangler.

Nord-Trøndelag Venstres fylkesstyre krever derfor:
Fortgang i arbeidet med å få på plass stamfiberprosjektet
At kommunene Flatanger og Fosnes sikres dekning med fiberbredbånd
At fylkesrådet bevilger egne fylkeskommunale penger til bygdefiberprosjekter via Regionalt Utviklingsprogram

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**