Demokrati og frihet under press!

Grunnloven som skal styrke beskyttelsen av din grunnleggende frihet, herunder personvernet, er under press. Selve demokratiet vårt er i fare. Dette ser vi med at internettsider skal kunne blokkeres, vi skal overvåkes hele døgnet. Sensitiv informasjon ligger lagret over lengre tid, der både det private og det offentlige har tilgang, skriver Magnus B. Lindseth i Nord-Trøndelag Unge Venstre i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Magnus B. LIndseth – Nord-Trøndelag Unge Venstre

Nettovervåkning

Foto: Microsoft

Et sterkt vern av ditt privatliv er avgjørende for frihet og for demokratiet. Frihet er vern mot overvåking og inngripen i privatlivet. I Utviklingen av nye tekniske løsninger gjør at presset mot personvernet blir stadig sterkere. Det må derfor stilles strenge krav til lagring, bruk og videreformidling av informasjon som er innhentet elektronisk, uavhengig av aktør.

Både private og offentlige aktører skal ha begrenset tilgang til å benytte seg av store datamengder for å kartlegge enkeltpersoner.

Personlige opplysninger og personlige data er din egen eiendom. Du bør ha rett til å se hvilke data det offentlige har lagret om deg, og å vite hvem som har fått tilgang og hvorfor.
Derfor vil Venstre jobbe aktivt for å fjerne EUs datalagringsdirektiv fra norsk lovverk.
Videre vil vi også sikre rett til å kommunisere uten overvåking. At vi overvåkes ser vi daglig i nyhetsbildet, et ferskt eksempel er blant annet NSA-saken.

Vi vil også hindre at du som bruker internett ikke skal bli overvåket av din internettleverandør, og hindre at de pålegges å sensurere informasjonen til deg.
Demokratiet og friheten, det har vært Venstres kjernesaker side stiftelsen i 1884, og frihet og demokrati er fremdeles Venstres kjernesaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**