Høyres Agdestein må klargjøre landbrukspolitikken

Karl M. Buchhholdt, som er fylkesleder for Venstre Nord-Trøndelag, krever i et åpent brev at Høyres Elin Agdestein klargjør hva som er partiets landbrukspolitikk. -Landbruket står for en betydelig del av verdiskapningen i Nord-Trøndelag og bakgrunnen for brevet er at det i forrige uke verserer to ulike versjoner i media om hva som er Høyres landbrukspolitikk, sier Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

I sitt forslag til statsbudsjettet for 2013 foreslo Høyre å kutte overføringene til næringen med 1,5 milliarder kroner. I forbindelse med et debattmøte på Skogn forrige uke ville ikke Høyres stortingsrepresentant Lars Myraune vedkjenne seg at dette er kutt som skal tas i løpet av ett år, mens nestleder i Høyre Jan Tore Sanner sier det motsatte til avisen Dagbladet, nemlig at kuttene skal tas i løpet av ett år.

Buchholdt mener det er en skandale at Høyre ikke har et avklart forhold til landbruket, kuttet på 1,5 milliarder representerer i seg selv en negativ utvikling for Nord-Trøndelag. —Det viser vel at landbruk ikke har særlig stor prioritet i Høyre, sier Buchholdt. —Venstre vil derimot ha en innovativ landbrukspolitikk, noe som innebærer overføringer på samme nivå som i dag, tollvern og fjerning av unødvendig byråkrati for landbruket, sier Buchholdt

-For landbruksfylket Nord-Trøndelag viser dette med all tydelighet at det er behov for et sterkt Venstre på borgerlig side, sier Buchholdt. Han forventer nå en snarlig avklaring fra Høyres stortingskandidat. —Agdestein må klargjøre hva som er Høyres landbrukspolitikk, da vi tydeligvis ikke vet hva som er politikken, sier Buchholdt. -Landbruket er en så bærende næring i Nord-Trøndelag at Høyres kuttforslag kan få store konsekvenser for hele fylket avslutter fylkesleder Karl M. Buchholdt i Nord-Trøndelag Venstre. Brevet til Agdestein finner du her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**