Venstre vil fjerne EUs datalagringsdirektiv

Venstre vil fjerne EUs datalagringsdirektiv fra norsk lovverk dersom det blir implementert, og arbeide nasjonalt og internasjonalt for at overvåkning av privatkommunikasjon krever rettslig kjennelse, skriver fylkesleder Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

15. mars 2006 vedtok EU å innføre et direktiv for datalagring. Venstre vil ha et sterkt personvern og har også tidligere programfestet å bruke reservasjonsretten i EØS-avtalen for å stoppe direktivet.

Datalagringsdirektivet innebærer noe nytt i forhold til dagens regime for lagring av trafikkdata. I dag er hovedregelen at tilbydere av elektronisk informasjon har en sletteplikt, men dersom Norge innfører direktivet vil dette bli erstattet av en lagringsplikt. Direktivet betyr også at nye typer data skal lagres.

Internett er et viktig verktøy for å fremme kommunikasjon, handel og samkvem, både i Norge og over landegrensene. Det er viktig å opprettholde et åpent og fritt internett. Nord-Trøndelag Venstre er kritisk til denne inngripen i infrastrukturen, som for eksempel å føre logger over hvilke data brukerne sender. Myndighetene skal ikke ha adgang til å filtrere internett, med unntak av overgrepsbilder mot barn.

Med en innføring av Datalagringsdirektivet i Norge, som pålegger tele- og nettselskap å lagre trafikkdata om borgernes elektroniske kommunikasjon som epost, sms, telefon og internett i inntil to år, vil nordmenns personvern bli krenket på det groveste. Venstre vil derfor fjerne datalagringsdirektivet fra norsk lovverk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**