Hestehandelen var en bjørnetjeneste

Stortingsrepresentant Andre N. Skjelstad mener Senterpartiets Lars Peder Brekk har gjort alle små lokalsykehus en bjørnetjeneste med hestehadelen om den differensierte arbeidsgiveravgiften.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Dette kan bli en dyrkjøpt affære for alle små lokalsykehus, sier Skjelstad. ha beklger sterkt at Lars Peder Brekk lot seg overkjøre da Senterpartiet aksepterte sammenslåingen av den nye helsegiganten i bytte mot at helsestatsråd Sylvia Brustad nå vil instruere styret i Helse Midt-Norge i saken om den differensierte arbeidsgiveravgiften.

– Disse to sakene burde ikke vært koblet sammen, sier Skjelstad, og mener at Brekk har gjort en dårlig deal som kan vise seg å bli en bjørnetjeneste for små lokalsykehus. Små sykehus som Sykehuset Namsos vil få enda større problemer med å trekke til seg nødvendig fagkompetanse, samtidig fykter jeg følgene av at helsegiganten på sikt vil føre til nye runder om sykehusstrukturen.

– I mine øyne er det ikke tvil om at Sylvia Brustad med stormskritt nærmer seg særlig Erna Solbergs syn i helsesektoren, sier Skjelstad, og viser til at Høyre og Fremskrittspartiet nylig lanserte ideen i Stortinget om slå sammen helseregioner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**