Blåseensemblet på pinebenken

Nå må Halden kommune gi Det Norske Blåseenseble forutsigbare rammevilkår. I dette innlegget ber Venstres Sverre Stang om at kommunestyret fatter et godt vedtak på torsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Det Norske Blåseensemble med Tom Russell

Foto: DNBE

Kommende torsdag samles kommunestyret i Halden for igjen å diskutere Det Norske Blåseensembles skjebne. Halden eller ikke Halden? Det er spørsmålet. Så langt må det ha vært en skrekkelig periode for Blåseensemblet, Norges eldste og helt tilbake til 1734. At orkestermedlemmene har klart å levere kunst av ypperste klasse – både i Halden og på turneer, det er i seg selv en bragd.
For meg virker mye av debatten uverdig. Særlig når penger til Blåseensemblet settes opp mot bevilgninger til sykehjem. Er Halden, som nå blir 350 år, en kulturby? Eller er vi ikke? Er det et godt poeng for Halden å ha et eliteorkester eller ikke? Gir det gode signaler til omverdenen – om at i Halden setter vi faktisk pris på god og mangfoldig kultur? Kanskje Halden, som i en dels øyne er stemplet som en Harry-by, kan trenge å vise at i Halden finnes det alle typer kultur?
Det rare er, at det synes som om det er de samme menneskene som gir blaffen i Blåseensemblet som med glede ser at en del av byens signalbygg blir revet. Kulturløshet av ynkeligste sort, etter min oppfatning.
Skal Halden ha sitt særpreg, som de 350 årene vitner om? Eller skal vi bli konturløse og grå i vårt møte med omverdenen?
Hva er det utenbys folk setter pris på i Halden? Jo, Festningen, Teatret, Blåseensemblet, Rød, småbysmiljøet med de gamle bygningene og selve begrepet “Empirbyen Halden”. Det er vår særpregete kultur utenbys mennesker liker – og som gjør at en god del ønsker å flytte hit eller å kjøpe hytte her. Begge deler er svært positivt. Kulturen i Halden, der Blåseensemblet i Halden er en overdådig del, det er den oppegående folk opplever når de kommer til byen.
Haldenserne er ikke alltid like kulturbevisste. I dag er det for eksempel bare 20 prosent av Allsang-publikum som sogner til Halden. Da Norges største skuespiller på sin tid, Per Aabel, gjestet Halden via Riksteatret møtte bare fire mennesker opp. Folk satt vel og så på TV? Det er jo mer bekvemt og rimeligere, så kan vi kjøpe luksusbiler istedenfor.
Et berettiget spørsmål i denne skjebnetime: Er haldenserne virkelig så lite opptatt av kultur? Og hvorfor? Kanskje er det så at skolebarn skulle ha kulturbyen Halden som fag. Hvor ligger Tollboden? Hvem reddet sjøbodene? Hvem var Sven Elvestad? Hva gjorde Oscar Borg? For eksempel?

Sverre Johan Vogt Stang

Foto: Arild Stang

Det er kulturen som gir vår fantasi næring. Kulturen er føde til våre hoder. Og kulturen slutter aldri å gi.
Skal vi behøve å reise til Sarpsborg eller Fredrikstad for å oppleve godklang fra Det Norkse Blåseensemble?
Torsdag gjelder det som det aldri før har “gjolle”. La det bli trampeklapp og et enstemmig ja til Blåseensemblet!”

Sverre Stang
Styremedlem i Halden Venstre.

Innlegget er sendt Halden Arbeiderblad som leserinnlegg

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**