– Utpressing av Rørosmuseet

Venstres nestleder Trine Skei Grande mener Arbeiderpartiet kjører en ren utpressing på museumsfronten. I et intervju med Arbeidets Rett 15. juni slår hun fast at det aldri har vært meningen å straffe museer som velger å stå utenfor den pågående konsolideringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I forbindelse med konsolideringen av museer i hele landet, ønsker fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) å slå sammen alle museene i Sør-Trøndelag. Rørosmuseet og Nordøsterdalsmuseet har imidlertid tatt initiativ til opprettelsen av et fjellmuseum. Sandvik truer derfor med å frata Rørosmuseet den offentlige støtten.

– I norsk museumsstandard er både Rørosmuseet og Nordøsterdalsmuseet ganske store museer. Og når man vil samarbeide på tvers av fylkesgrensen, skjønner jeg ikke problemet med det, sier Trine Skei Grande, som flere ganger har tatt disse spørsmålene opp i Stortinget.

Guri Melby

Foto: Ole Morten Melgård

Venstres førstekandidat i Sør-Trøndelag, Guri Melby, er enig. – Trond Giske og Tore O. Sandvik forsøker nå å presse Rørosmuseet til å inngå i et samarbeid som ikke gir faglig mening. Et fjellmuseum er det eneste riktige, og da er det uforståelig at duoen Giske og Sandvik gjør fylkesgrensen til en uovervinnelig barriere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**