Tre nøtter til Askepott

Det nærmer seg vedtak på neste års budsjett. I dagens Harstad Tidende forteller Harstad Venstre om sine prioriteringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Maria Serafia Fjellstad

Foto: Martin Kaarby

I førjulstida kunne man av og til ønske at kommuneøkonomi og budsjettarbeid var som et eventyr; med magiske tall og helter som levde lykkelig alle sine dager. Budsjettarbeid handler imidlertid om forholdet mellom utgifter og inntekter, et stadig behov for å sette tæring etter næring, og hvor ønske om investeringer oftest overgår handlingsrommet å investere i. Venstre har hvert år publisert et leserinnlegg hvor vi kommenterer hva som var viktigst for oss å påvirke i budsjettprosessen, og har hvert år prioritert forebyggende helse og skole høyt.

I år som i fjor ønsker Venstre å prioritere mer til forebyggende helsearbeid. Vi er ikke alene om å ønske denne prioriteringen. Den er å finne igjen både i kommunens Helse- og Omsorgsplan fra 2012 og i budsjettforliket mellom Regjeringen og støttepartiene. Med mer frie midler til kommunen ser vi muligheten til å øke satsningen på Helsestasjonen, og ønsker derfor å ansette flere helsesøstre. Særskilt ønsker vi at denne økningen skal komme Skolehelsetjenesten til gode, for å møte ei utvikling med økende psykiske lidelser blant barn og unge.

I år som i fjor er vi opptatt av å få til gode løsninger for Harstad skole. Vi ønsker et forprosjekt initiert, og vil stå på for en tidligere bygging av Harstad skole enn signalisert i Virksomhetsplanen. Vi er også opptatt av gode løsninger for etterbruk av dagens gamle Harstad barneskole; og har tidligere blant annet foreslått å se på dette som mulighet til etablering av Familiens hus. Vi ønsker også en reell politisk behandling av Rådmannens forslag til reduksjon av bredden i barnehagetilbudet: gjennom nære familiebarnehager tilbys foreldre et reellt alternativ og en myk start for sine minste.

Vi har allerede i sist kommunestyremøte vært med på å øke rammene forsiktig for arbeidet som pågår med Sentrumsplanen. Denne planen er Harstads viktigste verktøy for god og fortrinnsvis grønn byutvikling. Vi forventer at Sentrumsplanen blir vårens vakreste eventyr. Harstad Venstre vil følge prosessen tett.

Maria Serafia Fjellstad
Jan Fjellstad