Helse for hver krone

I dagens HT har Maria Serafia Fjellstad et innlegg om Helsehuset, hvor hun forsøker belyse forholdet mellom kommune og sykehus, og hvilke funksjoner kommunen bør prioritere for framtida.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

Samfunnet vårt er i endring. Befolkningen blir eldre, vi har større teknologiske muligheter, det er økende krav om kvalitetsutvikling og samtidig et samfunnsøkonomisk behov for å bremse kostnadsveksten i Helse-Norge. Helse- og omsorgsplanen i Harstad kommune ble vedtatt i 2012, hvor man blant annet slo fast gode prinsipper som at forebyggende helsetjenester skal være det grunnleggende, og at behandlings- og korttidstilbudet i kommunen skulle organiseres i spesialiserte helsehus. Med dette som bakgrunn er en rekke funksjoner knyttet til rehabilitering og korttidsplasser samlet i gamle Harstad sykehjem, som nå kalles Helsehuset. Med samhandlingsreformen som bakgrunn har kommunen også opprettet akuttplasser i samme bygg, som døgnet rundt har lege tilgjengelig enten tilstede eller på telefon. Forebyggende tjenester har fått et sterkere fokus gjennom etablering av Frisklivssentralen. En forstudie behandlet i kommunestyret våren 2014 foreslo å samle disse funksjonene, med tillegg av legevakt, simuleringssenter og lærings- og mestringssenter. Et alternativ er da et nybygg i tilknytning til UNN Harstad.

Samtidig har også lokalsykehuset vårt i Harstad sine nye utfordringer. En ytterligere sentralisering av oppgaver er en trussel om utarming av funksjoner ved lokalsykehuset, som igjen truer rekruttering og faglig kvalitet, som igjen i ytterste konsekvens kan true lokalsykehusets eksistens. UNN Harstad er i dag et lokalsykehus med svært godt renommé for sin bredde og sin faglige dybde. Sentralt i lokalsykehusets rolle er i dag utredning av de sykeste pasientene. Strategisk utviklingsplan vedtatt ved UNN aktualiserer dette gjennom å kun nevne lokalsykehusenes rolle over et par linjer. Harstad kommunestyre har gjennom en rekke uttalelser de siste årene understreket at man til det fulle støtter sitt lokalsykehus, og ønsker at tilbudet i framtida skal videreutvikles fra dagens. Et godt samarbeid mellom sykehuset og kommunen vil være til det beste for innbyggerne i Harstad. Nasjonal sykehusplan som ventes våren 2015 kan gi nye føringer for utvikling av lokalsykehuset.

Venstre er opptatt av at scenariene som beskrives overfor skal la seg forene til det beste for Harstads innbyggere. Det betyr at vi ønsker en kvalitetsmessig utvikling av de kommunale tjenestene, samtidig som lokalsykehusets rolle styrkes. Pasientene bør behandles nært hjemmet. I en vertskommune for et lokalsykehus synes det derfor nærmest unødvendig å bygge opp en parallellorganisasjon i kommunal regi for å ivareta de samme pasientene. Samhandlingsreformen pålegger akuttplasser med sykepleier tilgjengelig, men stiller ikke samme krav om legebemanning. Med en kommuneøkonomi som allerede i dag ikke får overført nok ressurser til å dekke de lovpålagte krav, vil det da være enda viktigere å ikke påta oss enda større oppgaver. Simuleringssenter er allerede påbegynt i regi av UNN, og samarbeid om denne funksjonen vil være bedre enn å bygge den opp alene. Lærings- og mestringssenter er også bygget opp for UNNs nedslagsfelt, og et samarbeid om disse funksjonene bør vurderes. Innen forebygging og rehabilitering vil de kommunale oppgavene i framtida bare vokse, og det vil være sentralt å videreutvikle de kommunale tjenestene her: både når det kommer til ressursprioritering, fornying av lokaler og kompetanseutvikling. Venstre mener det er svært viktig å ta de rette veivalgene når det gjelder funksjonene i Helsehuset. Vi ønsker velkommen et forprosjekt som definerer innhold og vurderer både dagens lokalisering og et nybygg som to alternative løsninger. De kommunale kronene må brukes slik at de kommer innbyggerne best til nytte; det vil ofte bety flere terapeuter og sykepleiere framfor dyre hus.

Maria Serafia Fjellstad Leder Harstad Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**