Clean Shores tildelt Rogaland Venstres miljøpris 2020

Utdeling av Rogaland Venstre sin miljøpris for 2020. Fra venstre: Mia Bruvik, Tone Hellevik og Therese Meling, foto: Venstre

Rogaland Venstres miljøpris for 2020 ble i helgen tildelt Clean Shores.

Hvert år flyter det tonnevis med søppel i land langs kysten av Stavanger og Jærkysten. Clean Shores er en ideell organisasjon som jobber for å holde kystlinjene fine og fri for søppel. De arrangerer rydde-dugnader lokalt rundt om i hele fylket, både langs strandområder og ute ved de lokale øyene utenfor Stavanger.

Mia Bruvik som har ledet årets arbeid til Miljøprisen er imponert over det arbeidet Clean Shores har lagt ned for å holde kystlinjen vår søppelfri. Hun viser til at Clean Shores sitt engasjement for kysten og havet vårt har en stor påvirkning på å bevare havets dyreliv.

– En av kjernesakene for oss i Venstre er å bevare naturområdene, strandlinjen og fjerne søppel fra havet. Dette har Clean Shores vist i praksis siden 2016, sier Bruvik.

– Arbeidet deres er høyst aktuelt og jeg er glad for at vi har en organisasjon som jobber så hardt for å utrydde plasten rundt om i fylket vårt, sier hun.

Les også: Oversikt over tidligere vinnere av Miljøprisen