IDAG: Stolpmodellen i formannskapet

Idag får formannskapet i Eidsvoll skolering i den såkalte Stolpmodellen. Bakgrunnen for dette ligger i at Eidsvoll Venstre i sitt budsjettforslag hadde lagt inn realinntektsvekst i handlingsplanen for årene 2014 til 2016. Noe de andre partiene kritiserte Venstre for. Terje Teslo (SP) kalte budsjettforslaget ulovlig. Nå skal formannskapet lære Venstres budsjettmetode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Da kommunestyret i Eidsvoll i desember 2012 debatterte og senere vedtok budsjett og handlingsplan for Eidsvoll kommune fikk Eidsvoll Venstre sterkt kritikk for at Eidsvoll Venstre i sitt budsjettforslag hadde lagt inn realinntektsvekst i handlingsplanen for årene 2014 til 2016.

Økt tilflytning gir trangere budsjetter
Det er vanlig blant kommunepolitikere å tenke at øket tilflytning til kommunen betyr mindre penger å rutte med. Fordi flere skal ha sine barn i barnehave eller på skole. Det blir også press på andre kommunale tjenester. Så lenge hverken administrasjon eller folkevalgte er villige til å se på inntektssystemets muligheter, men budsjetterer med flat skatteinngang til tross for befolkningsvekst, er det ikke rart at både folkevalgte og innbyggerne tror at det blir mindre penger å rutte med. Administrasjonen i Eidsvoll har i sitt arbeid med handlingsplan og budsjett lagt til grunn en nullvekst i inntektene i årene fremover.

Stolpmodellen: Tilflytning gir inntektsvekst
På bakgrunn av den sterke kritikken, bl.a med påstander om at å budsjettere med realinntektsvekst var ulovlig valgte Eidsvoll Venstre å kontakte KS og kom på denne måten i kontakt med mannen som har utarbeidet det beregningsverktøyet som administrasjonen i Eidsvoll og svært mange andre kommuner benytter for å beregne framtidige inntekter med. I denne beregningsmodellen er det ved sterk befolkningsvekst lagt opp til at en kan legge inn realinntektsvekst i visse tilfelle, noe som gir støtte til Eidsvoll Venstre sin oppfatning på dette punktet.

Formannskapet skal skoleres
Etter at Eidsvoll Venstre har gjort gruppelederne i partiene i Eidsvoll oppmerksom på dette har Eidsvoll kommune nå valgt å invitere mannen bak beregningsmodellen, Børre Stolp, til å informere om modellen og bruken av denne, i et utvidet formannskap idag 16.april.

Bakkehaug håper på mer offensiv holdning
– Etter den gjennomgangen formannskapet og administrasjonen får idag håper Eidsvoll Venstre at de andre partine ser de muligheter en befolkningsvekst gir og inntar en mer offensiv holdning til de utfordringer en slik vekst medfører, sier Knut Bakkehaug i en kommentar.

Bakkehaug sier Eidsvoll Venstre håper også dette konkret kan bidra til at nødvendige investeringer i skolesektoren fremskyndes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**