Eidsvoll Venstre: – Lag park av Sundtoppen!

Sundtoppen er den største grønne lungen i Sundet, og bør gjøres om til park for innbyggerne. Dette foreslår Eidsvoll Venstre. – Sundtoppen kan flates ut 1 – 2 meter, og det kan bygges gangvei opp til toppen. Med gangvei blir Sundtoppen tilgjengelig også for rullestolbrukere, sier Kjersti Almåsvold, leder i Eidsvoll Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Idag presenterte Eidsvoll Venstre forslaget om å lage park. Presentasjonen ble gjort på selve Sundtoppen. Der er det en idyllisk plett, med plan, et bord med benker og et kart over kulturstien. Stedet fremstår som skjermet fra resten av Sundet, og mange vet kanskje ikke engang hvor Sundtoppen er. Du kan se bilder vi tok idag på og fra Sundtoppen på vår Facebookside.

Sats på Sundet!
Venstre ønsker å satse på Sundet som sentrum i Eidsvoll kommune. – Skal Sundet bli et attraktivt sted å være, ikke bare å handle, må det bo folk her. Lomsdalen har fått tilladelse til å bygge 32 leiligheter. I tillegg er det en branntomt rett nedenfor Sundtoppen (ved siden av Vinmonopolet) som kan bebygges. Når Vilberg barneskole flyttes blir et stort areal frigjort. Der kan det bygges boliger, sier Almåsvold.

Kjersti Almåsvold

Foto: Beth Lien

Godt alternativ til Lundsjordet
Venstre peker på at å bygge boliger i og ved Sundet er et godt alternativ til den foreslåtte utbyggingen på Lundsjordet ved Eidsvoll Verk stasjon. I tillegg til de nevnte tomtene i Sundet kan det bygges boliger i Bårliåsen og Aalborglia også, sier Almåsvold.

Langsiktig arbeid
Det er ikke første gang Eidsvoll Venstre slår et slag for Sundtoppen. I en artikkel i Romeriks blad for nokså nøyaktig syv år siden er daværende leder Knut Bakkehaug og nestleder Christine Meklenborg Salvesen avbildet på Sundtoppen. Da var tonen mer pessimistisk, for de to regnet med at Sundtoppen ville bli fjernet og bebygget. – Når Sundtoppen fortsatt eksisterer er det håp om at vi kan bevare den, sier Knut Bakkehaug.

Forslag i kommunestyret
Venstre vil ta opp forslag om å gjøre Sundtoppen til park, når kommunestyret møtes igjen etter sommerferien – og har sendt inn interpellasjon om dette til ordføreren, avslutter Almåsvold.

Her er interpellasjonen Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug har sendt til Eidsvoll kommune v/ordføreren:

“Til: Eidsvoll kommune v/Ordfører Einar Madsen (Ap)

Fra: Eidsvoll Venstre v/kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug

INTERPELLASJON OM Å LAGE PARK AV SUNDTOPPEN

Sundtoppen er, ved siden av parken foran rådhuset den største grønne lungen i Sundet. Slik Sundtoppen i dag fremstår, innbyr den ikke til aktiv bruk. Venstre mener Sundtoppen bør bevares som grønn lunge i Sundet. Vi mener dette best kan gjøres ved å lage park av Sundtoppen. Kommunestyret bør gi et forpliktende signal om dette nå.

Venstre ønsker å satse på Sundet som sentrum i Eidsvoll. Vi mener Sundet bør gjøres til et attraktivt sted å være, ikke bare et sted man kan handle det mest nødvendige. Hvis dette skal bli virkelighet må det skapes boliger, uteliv og attraktive møteplasser for folk.

Sundet og nærliggende områder har store muligheter for boligbygging. Da kommunestyret i sitt møte 18.juni behandlet saken "Utbyggingsavtale gbnr 16/142 og 143 i Eidsvoll Sentrum" ble det gitt klarsignal til utbygging av 32 leiligheter ved foten av Sundtoppen. Det finnes en branntomt som kan bebygges. Når Vilberg barneskole flyttes, vil et stort areal bli frigjort. I tillegg til de nevnte tomtene i Sundet kan det også bygges boliger i Bårliåsen og Aalborglia.

Å bygge boliger i og ved Sundet er et godt alternativ til den foreslåtte utbyggingen på Lundsjordet ved Eidsvoll Verk stasjon. Da oppnår vi både å bevare dyrket mark, og bygge ut i nærheten av et kollektivknutepunkt; Eidsvoll stasjon.

Sundtoppen kan flates ut 1 – 2 meter, og det kan bygges gangvei opp til toppen. Med gangvei blir Sundtoppen tilgjengelig også for rullestolbrukere. Venstre mener det haster med å få på plass en forpliktende plan om å bevare Sundtoppen som grønn lunge, ved å lage park av den.

Spørsmål:

– Vil ordføreren ta initiativ til at det fremmes en sak for kommunestyret om å lage park av Sundtoppen?

Forslag:

– Kommunestyret ber ordføreren ta initiativ til at det fremmes en sak for kommunestyret om å lage park av Sundtoppen.

13.juli 2013. Knut Bakkehaug, kommunestyrerepresentant, Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**