Budsjettet: – Skole viktigst for Venstre!

– Venstre kommer i budsjettet for 2014 til å ha skole øverst på prioriteringslisten, akkuerat som ifjor, sier Knut Bakkehaug. Tirsdag 05.november skal formannskapet ha budsjettkonferanse om kommunens budsjett for 2014. Venstre har allerede prioriteringene klare.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

For første gang etter at Venstre i 2007 kom tilbake i kommunestyret i Eidsvoll, la partiet ifjor frem et helhetlig budsjettforslag. Venstre kommer også i år til å være tydelige på hva partiet vil prioritere i budsjettarbeidet, opplyser kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug. Han er spent på rådmannens forslag til budsjett.

Ifjor la rådmannen frem et budsjettforslag som innebar innføring av eiendomsskatt og nedlegging av skolene på Feiring og Finstad, til tross for at kommunestyret hadde signalisert at det motsatte var mest aktuelt. Venstre sa i sitt budsjettforslag for 2013 nei til eiendomsskatt, og ja til å opprettholde Feiring og Finstad.

– Ikke budsjett fra Ap og FrP i år
Det var Ap og FrP som sammen vedtok budsjettet for 2014. Knut Bakkehaug mener at det ikke kommer til å skje i år. Grunnen er at rådmannen har fått en politisk bestilling fra Ap, SV og SP om å legge frem et budsjett for 2014 der eiendomsskatt er med. – FrP kommer ikke til å være med på et budsjett som inkluderer eiendomsskatt, sier Bakkehaug.

– Skole viktigst for Venstre
I budsjettet for 2014 kommer Venstre igjen til å ha skole øverst på prioriteringslisten, både på drift og investeringer. – Det må bygges ny skole til erstatning for Vilberg barneskole, og pengene til dette må lånes, sier Bakkehaug. Han fremhever også behovet for investeringer i de eksisterende skolene i kommunen.

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

I budsjettet for 2013 sa Venstre nei til innsparinger i skolesektoren, og midtveis i året måtte kommunestyret øke skolenes rammer. – Ap og FrP hadde rett og slett ikke satt av nok penger til drift av skolene, sier Bakkehaug. Selv om det ikke er en direkte del av budsjettarbeidet mener Bakkehaug at kommunen må få klarhet i hva som gjør noen skoler dyrere i drift enn andre, og hvilken sammenheng det er mellom elevenes resultater, driftsutgifter og HMS-saker.

Ja eller nei til eiendomsskatt?
Eiendomsskatten er den viktigste markørsaken som skiller venstresiden fra resten av kommunestyret. Når Ap, SV og SP har bedt om at budsjettet legges frem med eiendomsskatt, tror Bakkehaug at eiendomsskatt blir innført også i Eidsvoll. Men Venstre kommer til å lage et budsjettforslag uten eiendomsskatt, understreker han.

– Eiendomsskatt vil på kort sikt gi mer penger i kassen, men så lenge Eidsvoll kommune ikke klarer å løse de utfordringene kommunen har, vil ikke disse pengene gi mer enn kortvarig glede, sier Bakkehaug. Han mener at det er viktig å se på hvordan kommunens tjenesteproduksjon er organisert, og finne bedre løsninger.

For å fjerne enhver tvil sier Knut Bakkehaug at Venstre ikke kommer til å legge frem et budsjettforslag med eiendomsskatt, og heller ikke til å bidra til noe budsjett der eiendomsskatt er med.

Fantasiløst med eiendomsskatt
Når man vet at inntektene fra eiendomsskatt bare gir en kort glede for kommunen, er det fantasiløst å gjøre ja eller nei til eiendomsskatt til det viktigste spørsmålet i budsjettet, mener Bakkehaug. – For Venstre er det viktigste at kommunen skal gi sine innbyggere et godt tjenestetilbud, og vi skal klare det uten eiendomsskatt, sier han.

Venstre fikk ifjor mye kjeft fordi budsjettforslaget hadde andre synspunkter på kommunens skatteinntekter enn rådmannens budsjettforslag. Det ble påstått at Venstres budsjettforslag inneholdt en inndeknting som var i strid med lovverket. I år har Venstre fått delvis gjennomslag for sin tenkning. – Formannskapet er allerede blitt kurset i den såkalte Stolpmodellen, og forstått at den ikke er ulovlig, sier Bakkehaug.

Prioriterer også trafikksikkerhet
Bakkehaug lover at Venstre vil prioritere trafikksikkerhet i sitt budsjettforslag. – Kommunen må sette av penger til å lage reguleringsplaner for gang- og sykkelveier, fordi det er en forutsetning for å få penger fra fylkeskommunen, sier Bakkehaug.

Kortene tett til brystet
Venstre har flere forslag i ermet, men kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug holder disse tett til brystet. – Først må vi se rådmannens budsjettforslag, og så skal vi presentere våre alternative prioriteringer. Der kan det komme overraskelser, avslutter Bakkehaug.

Hva Knut Bakkehaug sa i fjorårets budsjettdebatt i kommunestyret, kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**