Tromsø er miljøvinner

I går la Statistisk sentralbyrå fram tall som viser at Tromsø er en av landets beste miljøbyer. Det er bra, men ikke godt nok for Jonas Eilertsen og Tromsø Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Jonas Eilertsen

Foto: Frode Fjeldstad

– Når Høyre-styrte Oslo har sagt at de skal halvere CO2-utslippene innen 2030, må vi kunne si 2020. Det er ikke for radikalt for oss i Tromsø, sier Jonas Eilertsen, leder i Tromsø Venstre. I går kom tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB), som har sett på utslippene av klimagass fra 1991 til 2005. Tromsø gjør det meget bra. øvinner Tromsø

– Siden 1991 er utslippene redusert med 9 prosent, mens gjennomsnittskommunen har økt sine utslipp med 13. Denne reduksjonen kommer til tross for at veitrafikk og annen samferdsel i Tromsø har økt sine utslipp i perioden. Nedgangen skyldes først og fremst mindre bruk av fyringsoljer i industrien, næringsvirksomhet og husholdningene og reduserte utslipp fra avfallsdeponi, skriver SSB i en pressemelding.

– Dette er utrolig bra, også når vi vet at vi kommer enda lenger ned i utslipp når forbrenningsanlegget kommer opp og går, sier Jonas Eilertsen. Lær av The Governator Han tar til ordet at Tromsø må bli USAs svar på California. I gigantstaten klarer den konservative guvernøren Arnold `The Governator` Schwarzenegger å fremstå som rene miljøekstremisten i forhold til norske politikere.

– Norge sliter med en Ap-dominert regjering som ikke tar klimatrusselen på alvor. Derfor er det veldig viktig at politikerne i Tromsø nå tar ansvar og forplikter seg til å kutte sine lokale klimagassutslipp, slik Arnold har gjort det med California, sier Jonas Eilertsen.

– I 2020 må vi ha halvert utslippene i forhold til 1990-nivå. Vi er ni prosent ned allerede, og før forbrenningsanlegget har vi 41 prosentpoeng igjen, sier Eilertsen. Siden utslipp av veitrafikk står for nesten halvparten av alle klimagassutslipp i byen, mener Eilertsen at det offentlige og de store bedriftene må lede vei.

– Grønt er kult, og det lønner seg. Bare spør dem som kjøper biodiesel til 7 kroner literen. Kommunen må over på grønn drivkraft, enten det er biodiesel, strøm, hydrogen eller hybrid. Sparebanken Nord-Norge også, kanskje TIL burde det. Allerede har de tatt et lite tak, spillerne kjører rundt i små drivstoffgjerrige biler, roser Eilertsen.

©Bladet Tromsø

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**