Vernehets

Venstre-politikeren Franziska Wika tar et kraftig oppgjør med det hun mener er hets mot folk med verneinteresser. Hun sier at mange vernemotstandere, med diverse ordførere i spissen, opptrer respektløst

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Dette er en arkivartikkel. Vi mener den er aktuell også i dag og derfor publiserer vi den på vår nye nettside.
Av: Av Tor Martin Leines Nordaas tor-martin.nordaas[AT]helgeland-arbeiderblad.no
Franziska Wika er eneste representant for miljøpartiet Venstre i kommunestyret i Vefsn. Hun mener at argumenter for vern blir delvis latterlig mottatt hos folk med større interesse for næringsutvikling og kraftutbygging enn vern. Franziska Wika ønsker ikke å navngi en eneste person, men nøyer seg med følgende:
— Det er klart at ordførerne går i bresjen for dette, men de har jo også partiene sine i ryggen. Jeg mener ordførerne lar seg bruke av utbyggerinteressene. Jeg ønsker å ta et skikkelig oppgjør med det jeg mener er vernehets. De siste månedene har oppslagene i Helgeland Arbeiderblad vært mange. De kommer så tett. Derfor virker det som om vernemotstanderne driver en koordinert hets mot alt som heter vern, sier Wika.
— Ordførerne pådriver
Hun nevner konkrete eksempler som vern av Vefsna, delvis fjerning av Pålgården i Mosjøen, skogvern i Holmvassdalen samt bjørnejakta i Grane. Franziska Wika mener at alle disse sakene har gitt vernemotstanderne mulighet til å snakke om at vernernes holdninger fører til at verden stopper opp.
— Det er ikke sant at vi verner oss i hjel, men det er masse folk som messer om det. Seinest torsdag leste jeg en tekstmelding i Helgeland Arbeiderblad, og der ble vernerne nok en gang beskyldt for å bremse utviklingen. Det blir så feil. Jeg mener at ordførerne i regionen er pådrivere til å skape en forvirring rundt selve meningen i miljøvern, sier Franziska Wika.
Hun mener det er god grunn til å minne om hvorfor vi har en miljøvernlov. Wika sier at menneskene altfor ofte driver overforbruk av naturen, og gir blaffen i verneverdige skatter.
— Her lokalt kan vi slå fast at Sjøgata ikke hadde stått i dag, hvis det ikke fantes folk på 1970-tallet som kunne tenke mer enn ti år fram i tid. Nå har vi en praktgate. Vi må få fokus vekk fra at vern hele tida skal være ei ulempe. Det blir feil bare å tenke penger. Det er bare kapitalinteressene som driver, sier Wika.
Engasjere seg
Hun mener det hadde blitt fritt fram for utbyggertilhengerne dersom vernerne bare holdt kjeft, og nevner Barentshavet som eksempel. Wika tviler på at Vefsnfjorden hadde vært friskmeldt uten miljøfolks innsats. Nå bekymrer hun seg for at hele Øya i Mosjøen skal bli næringstomter.
— Det er vårt beste landbruksareal som fremdeles er i bruk, sier Wika.
— Jeg håper at vernehetsen ikke bidrar til at folk slutter å engasjere seg. Vi etterlyser mer respekt for hva vern er, sier Venstre-politiker Fraziska Wika.
Publisert : 14.07.2005

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**