BÆRUM VENSTRES PROGRAM 2003-2007

Venstre – vi vil noe i Bærum!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Norges eldste parti
— Venstre er landets eldste parti, som alt i 1880-årene kjempet frem parlamentarismen i statsstyret og dermed la grunnen til et moderne og levende folkestyre i Norge. I alle år siden den gang har Venstre arbeidet for å styrke folkestyret og bygge det videre.

Venstre har i årenes løp hatt en sterkere stilling og større innflytelse i rikspolitikken enn i en kommune som Bærum. Men også her har partiet allikevel spilt en aktiv rolle, både med åpen og begrunnet kritikk av den politikk som er blitt ført og med positiv vilje og konstruktive løsninger, i tråd med vårt sosialliberale grunnsyn.

I den siste mannsalderen har Venstres arbeid i kommunepolitikken vært ledet av dyktige og engasjerte politikere som Bjarne Skau, Helge Seip, Helge Rognlien, Ida Nakling, Halfdan Hegtun og Bjørn Krogsrud for å nevne noen få navn. Også i dag stiller partiet med en lang rekke aktive og meget kvalifiserte kandidater på sin liste i Bærum.

Folkestyrepartiet
— Venstre har en stolt historie når det gjelder å kjempe for folkestyret. Det er imidlertid viktig å ikke ta dette styringssystemet for gitt, men hele tiden ta vare på det og utvikle det videre.

Venstre mener at et levende demokrati på det lokale plan forutsetter kontakt og samspill mellom på den ene siden kommunen og de folkevalgte og på den andre siden folk flest på grunnplanet. Det må aldri bli slik at det enkelte mennesket føler seg mest som en passiv mottaker av tjenester og ytelser fra kommunen, uten i noen grad også å være aktivt medspillende borgere.

Venstre mener at det styrende prinsipp skal være at beslutninger skal fattes, og oppgaver løses, nærmest mulig dem som avgjørelsen gjelder. Selv med felles lover og nasjonale rammer for vesentlige deler av politikken må det ikke bli slik at statens rolle stadig forsterkes. Et levende folkestyre i kommunene kan ikke fungere hvis dets spillerom blir for sterkt begrenset. For å verne det lokale selvstyre også i fremtiden har Venstre derfor gått inn for å få en bestemmelse om dette inn i grunnloven. Dette fordi det lokale folkestyret representerer verdier om at den enkelte innbygger skal ha størst mulig deltagelse i og innflytelse på, de beslutninger som gjelder den enkelte.

I en kommune med så mange innbyggere som Bærum er det viktig at folkestyret har en så vidt stor bredde at det kan gjenspeile de ulike synspunkter og strømninger i opinionen. Venstre har derfor gått sterkt i mot den innsnevring det betyr når antallet medlemmer av kommunestyret blir redusert.

Venstre vil:
Kreve bredde og mangfold i kommunestyret og i de politiske utvalg
Holde fast ved formannskapsprinsippet og si nei til flere heltidspolitikere på det lokale plan
at kommunestyrene skal behandle forslag om rådgivende folkeavstemning når minst 5% av innbyggerne ber om det.

Sosialliberalismen
– Liberalismen oppsto som et opprør mot føydale og autoritære herskere, og krevde frihet fra tvang og vilkårlig styre på 1700 tallet. Den sosiale liberalismen oppsto med industrialiseringen hundre år senere og ville bruke staten som et redskap til å sikre alle mennesker frihet, velferd og borgerrettigheter, uavhengig av økonomisk bakgrunn.
– Kjerneverdiene i den sosiale liberalismen er: Frihet, likeverd, sosial rettferdighet, maktbalanse, rettsstat, toleranse, folkestyre og mangfold.

Vi i Venstre arbeider for frihet og utfoldelsesmuligheter for den enkelte — og samtidig ta ansvar for fellesskapet, blant annet en aktiv innsats for de svakest stilte mennesker og grupper i et solidarisk samfunn.

Bærum har noen av Norges og dermed også Europas rikeste naturverdier.
Disse verdiene har årsak i en unik beliggenhet mellom mange forskjellige naturtyper, klima, geologi og et allsidig og godt drevet jord- og skogbruk med et rikt og levende kulturlandskap.
Utfordringen blir å ta vare på disse verdiene i et område med et sterkt utbyggingspress. På 1900 tallet ble 2/3 av den dyrkede marken i Bærum nedbygget eller varig omdisponert.

Kommunene får nå et utvidet ansvar i forvaltningen av naturressursene og vernede områder. En riktig forvaltning av naturressursene må bygge på kunnskap. Vi må ha en oversikt over utviklingen og vi må bringe kunnskap om naturens muligheter frem til beslutningstagere på alle nivåer, som individer og forbrukere, som yrkesutøvere og som politikere og myndigheter.

Vi må ta vare på det biologiske mangfoldet i Bærum og i samarbeid med grunneiere utarbeide skjøtselsplaner som gir truede arter og leveområder tilstrekkelig vern.

Kulturlandskap og biologisk mangfold
Verne om resterende jordbruksareal og grønne lunger i Bærum.
Åpne bekker og damanlegg som har blitt lukket, for igjen å gjøre dem til viktige oaser og biologiske ferdselsårer.
Rehabilitere og verne eldre bebyggelse med historisk, kulturell eller estetisk verdi.
Innarbeide verneverdige og fredede kulturminner, kulturmiljøer og kulturlandskap i kommunens arealplan på alle nivåer

Arealpolitikk
Begrense videre utbygging i Bærum.
Gå i mot at Bærum helt eller delvis blir slått sammen med andre kommuner, men ellers styrke regionalt samarbeid.
Godta en viss videre fortetting i Sandvika, Lysaker og andre områder langs sentrale kollektive traseer og si nei til utbygging der infrastruktur ikke er på plass.
Si nei til boligbygging på Øvrevoll galoppbane.
Verne høyskoletomta på Stabekk.
Begrense videre utbygging av Bekkestua og si nei til utbyggingsplanene langs Ringeriksveien mot Stabekk.
Gå i mot kommunal subsidiering av store tomter og grunnareal for etablering av storbedrifter og kjøpesentra med tilhørende infrastruktur.
Stille strenge krav til utbyggere om økologisk tenkning i plan og byggesaker.

Miljø- og ressursregnskap
Arbeide for at det legges frem klare oversikter over miljø- og ressurssituasjonen så folk får kjennskap til endringer i bruk av areal, energi og vann, forurensning og støyforhold, avfallshåndtering og biologisk mangfold.

Naturopplevelser og kunnskapsoppbygging
Hegne om markagrensen og randsonene, med unntak av de justeringer som allerede er gjort i forbindelse med planer for utbygging på Avtjernaområdet.
Stimulere interessen for naturfagene hos barn og unge og tilrettelegge for at de skal kunne tilegne seg basiskunnskaper på en levende måte og velge naturfaglig videreutdanning.
Støtte planer om tilrettelagte skolebruk og aktivitetsgårder på Øverland og Wøien gård.
Støtte bønder som vil starte undervisningsopplegg, eller leie ut parseller på egen gård.

Energi, forurensning og avfallshåndtering
Bruke avgiftsdifferensiering og andre aktive tiltak for å fremme:
Energiøkonomisering og bruk av fornybar energi
utvidet avfalls- og kildesortering
tiltak for redusert forurensning og støy
Redusert forsøpling av gater og friluftsareal, gjennom holdningsendringer og økte kommunale renovasjonsordninger.
Flere offentlige toaletter på sentrale plasser i Bærum.
Satse på informasjon om energiøkonomisering.
Arbeide for å legge deler av E-18 i tunnel.

Kollektivtransport og samferdsel
Rask utbygging av E16
Ha krav om at kollektiv infrastruktur skal være på plass før ny utbygging finner sted.
Modernisere og forlenge Kolsåsbanen til Rykkinn.
Økt satsning på rimelige "Park&Ride"- løsninger ved bruk av parkeringsarealer i tilknytning til kollektive stasjoner og knutepunkt.
Bedre tverrforbindelser for kollektivnettet i Bærum.
Være pådriver for en kollektivtransport med presisjon, komfort og en pris som gjør at folk velger kollektiv transport.
Utvide ungdomsrabatten til 21 år ved bruk av kollektive transportmidler.
Reise spørsmålet om en bedre samordnet ledelse av kollektivtrafikken i Osloområdet.

Barn og unge er en ressurs for Bærum. Det vi gir dem av kjærlighet, omsorg, kunnskap og verdier, er avgjørende for hvordan fremtiden skal se ut. En trygg og god oppvekst både i familien, i nærmiljøet og storsamfunnet, er en viktig investering i menneskelig kapital. Kommunen skal være en viktig bidragsyter og har et overordnet ansvar på vegne av fellesskapet under hele oppveksten.
De fleste foreldre i Bærum velger å ha barna i barnehage noen år før de begynner på skolen. Skolen er den viktigste arenaen der alle barn og unge møtes, og et samlingspunkt der lokalmiljøet har felles interesser. I dette fellesskapet legges grunnlaget for elevenes fremtidige deltakelse i arbeid og samfunnsliv. Norge er helt avhengig av et høyt utdanningsnivå for å kunne ta vare på naturverdiene, øke verdiskapningen og sikre kulturell allmennutdannelse.
Skolefritidsordningen har gjennom mange år styrket sin posisjon i Bærum. SFO er åpent for alle elver de første tre til fire skoleårene.

Skole
At grunnskolen primært skal være en kommunal oppgave. Hvis Stortinget likevel åpner for flere private grunnskoler, må alle elever uansett bakgrunn, økonomi og behov fritt kunne velge mellom offentlige og private skoletilbud.
Gi skolen så gode vilkår at elevene sikres gode muligheter for å tilegne seg solide kunnskaper og utvikle selvstendighet og ansvarsfølelse.
Styrke lærernes rolle i skolen, stimulere til rekruttering og sørge for solid fagkompetanse.
Sette fokus på det lærerenes arbeidsoppgaver og arbeide for å gi lærerne mer tid til elevrettet arbeid.
Sette elvenes arbeidsmiljø høyt på dagsorden ved å stille krav til gode fysiske forhold og fokusere på elevenes psykososiale arbeidsmiljø.
Fremme en mer fleksibel skole, der alternativ opplæring og undervisning er en mer naturlig del av det samlede skoletilbudet og praktiske fag kan få en større plass.
Stimulere til større interesse for real- og naturfag.

Barnehage
Arbeide for at barnehagene primært skal være en kommunal oppgave, men gi rom for det private initiativ, særlig for foreldreeide barnehager der overskuddet går tilbake til barnehagen og brukerne.
Sikre at alle barnehager uavhengig av eierform holder god faglig kvalitet.
Ha like satser og samordnet opptak for alle barnehager.
Gi småbarnsforeldre et reelt valg mellom kommunale og private barnehager.
Prioritere bygging av nye barnehager fremfor reduserte maksimalsatser på barnehagepriser.

Skolefritidsordningen — Veien videre
Utvikle skolefritidsordningen videre med en forankring i kommunale vedtekter for den enkelte skole.
Bevare SFOs egenart, og sikre at de forskjellige skolenes ulikheter fortsatt gjenspeiler seg i ordningen.
Sikre kvaliteten, og øke tilbudet om kompetanseutvikling for ansatte.
Støtte opp om en kreativ og alternativ skolehverdag — med fleksible løsninger i samordning med SFO.

god oppvekst

I Bærum har vi et rikt og variert nærings- og arbeidsliv.
Med en sterk urbanisering og god tilgang på kapital kan imidlertid store bedrifter innen tele, data, olje og handel fort bli tilnærmet enerådende som aktører i både arbeidsmarkedet og næringspolitikken. Det er viktig at Bærum fortsatt skal være en kommune med plass til et levende jord- og skogbruk. Vi vil ha et mangfold av småbedrifter og offentlig og privat tjenesteyting. Stor variasjon i arbeidslivet gir muligheter for spennende jobber for mange forskjellige mennesker med et vidt spekter av interesser.
Alle bæringer må ha en mulighet til å bidra etter evne og føle seg samfunnsnyttige og verdsatt.
Kjøpesterke grupper har presset boligprisene i Bærum oppover. Dette gir oss spesielle utfordringer i utformingen av en boligpolitikk der folk fra alle yrkesgrupper og i alle faser av livet skal ha mulighet til å skaffe seg en bolig til en pris de kan makte.

Nyskaping og etablering
Opprette et etablerer- og jobbsøkersenter i kommunen.
Arbeide for å samordne oppfinnerkontoret, rådgivningsaktiviteten til Etablerersenteret Vest og jobbsøkerklubben ved Mølla Kompetansesenter til dette etablerer- og jobbsøkersenteret.
Styrke kommunens samarbeidet overfor SND ( Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, OPUS (Opplærings og utviklingssentrene ved videregående skoler) og RUP (Regionale utviklingsprogrammer) gjennom dette senteret.
Etablere et frivillig kommunal kunnskaps og kompetansedatabase der kommunens innbyggere kan registrere sin utdannelse, yrkeserfaring, organisasjonserfaring, annen kompetanse, hobbyer og interesser.

Næringsliv og småbedrifter
Sikre lokale småbedrifter gode driftsvilkår
Arbeide for et variert næringsliv i kommunen.
Sikre et bredt utdanningstilbud med tanke på næringslivets og samfunnets behov.
Fremme et internasjonalt konkurransedyktig og bærekraftig næringsliv. .

Bolig
Beholde Bærum som en åpen og landlig kommune preget av lav bebyggelse.
Samarbeide med andre kommuner om fremtidig utbyggingsretning og infrastruktur.
Prioritere tomter og førstehjemsboliger til bygdas egen ungdom gjennom:
Lav pris og/eller gunstige lån på kommunale tomter til disse formål
Sikre en viss andel kommunale utleieboliger i nye områder for formålet
Gjøre det enkelt å omregulere fra næring til bolig

arbeid og bolig

Bærum har store ressurser i natur, infrastruktur og human kapital som gir muligheter for rike og varierte liv under oppveksten, i fritiden og i alderdommen. I Bærum er det et variert tilbud av fritidsaktiviteter. Vi har et mangfold av foreninger og lag innen idrett, kultur og på mange andre områder. I en tid med økonomiske utfordringer for kommunen må vi foreta visse prioriteringer i kommunens engasjement uten å ødelegge dette mangfoldet.
Den gode kulturpolitikken legger til rette for best mulig blanding av bevaring og nyskaping. Kultur er kommunikasjon mellom mennesker. Kulturell utfoldelse skaper kontakt mellom generasjoner og gjør tilværelsen rikere og mindre avhengig av materielle velferdsøkninger. Ved å satse på kulturell og menneskelig kapital skaper vi trivsel, høyere verdiskaping og arbeidsplasser.
Idrett er et gode med stor betydning for helse, trivsel og den menneskelige ressurs. Det må stimuleres til idrettslig aktivitet. Det er flott med et rikt og variert idrettstilbud og lokaltengasjement i nærmiljøene.

Kultur
Videreutvikle skolen som kulturarena og den kulturelle skolesekken på skolens egne premisser.
Stimulere engasjementet for kunst og kultur lokalt slik at interessen kan vokse frem nedenfra.
Videreutvikle kommunens kulturpolitikk både for amatører og profesjonelle og skape arenaer der disse kulturgruppene kan møtes.
Styrke samarbeidet mellom kulturetaten og skole og samordne tjenestene til skolebibliotek og folkebibliotek der det er praktisk gjennomførbart.
Kjempe for bibliotekenes sentrale plass innen kultur og folkeopplysning, og fortsette Venstres arbeide for å få et bibliotek på Bærums Verk.
Styrke kvaliteten til Musikk- og kulturskolen i Bærum og utvide tilbudet også utover musikkopplæring.
At det nye kulturhuset skal være tilgjengelig for profesjonelle og amatører.
Yte faglig bistand og vurdere enkle tilskudd til forvaltning av private kulturminner.
Sikre Hennie-Onstad Kunstsenter kommunal støtte til vedlikehold.
Opprette informasjons- og turistkontor til støtte for tilreisende og lokalt reiseliv.

aktiv fritid

Idrett og friluftsliv
Prioritere midler til amatøridretten.
Prioritere fritids og idrettsanlegg i lokalmiljøene fremfor å bygge store sentrale anlegg på for eksempel Rud.
Bygge flere svømmeanlegg i Bærum
Arbeide for at idretts- og fritidsaktiviteter for barn under 16 skal holdes på et lavt nivå.
Sikre Bærum idrettsråd gode driftsvilkår og innflytelse.
Sikre arealer til fri lek.
Tilrettelegge for aktivt friluftsliv og dyrehold gjennom:
o Gode avtaler med grunneiere og andre rettighetshavere
o Etablering av raste og leirplasser med muligheter til å tenne opp bål året rundt, som i Oslo
o Kommunal støtte til merking av løyper og stier
o Preparerte løyper fra befolkningstette områder og inn på løypenettet i marka
o Stimulere til etablering og drift av markastuer med servering
o Egne permanente områder for aktivitet og trening med løs hund også i perioder med båndtvang, og egne hundeløyper om vinteren
o Beholde det gode hestemiljøet i Bærum og Øvrevoll galoppbane som en viktig motor i dette, og utvide nettet av ridestier
o Fokusere på friluftsliv i skolene
o Etablere nettverksgrupper og støtte initiativ for friluftsaktiviteter for barn og ungdom
o Fullføring av sammenhengende kyststi fra Asker til Oslo og sikre tilgang til øyene for allmennheten
o Arbeide for at fylket prioriterer en gang og sykkelvei langs Griniveien

Foreningsliv, frivillig innsats og møteplasser for folk og dyr
Tilby arenaer for møte og fritidsaktiviteter på skoler og i andre offentlige bygg.
Etablere lokale møteplasser som stimulerer til kontakt mellom generasjonene.
Arbeide for at barn og unge kan få bedre kontakt med dyr.

Helse og trivsel henger nøye sammen. Det er derfor god økonomi å satse på helseforebyggende arbeid. Helsestasjonene og skolehelsetjenesten står sentralt i det forebyggende helsearbeidet for barn og unge. Vår kommune har hittil hatt et godt helse- og sosialtilbud som favner de fleste av oss, men det blir stadig viktigere å fange opp problemene i forkant. Sosial nød kan føles ekstra belastende i en kommune med en tilsynelatende vellykket fasade.

Engasjement og medvirkning er en forutsetning for å beholde de gode aktiviteter og tilbud på eldresentrene.

Funksjonshemmede må ha anledning til å delta i samfunnet på lik linje med andre. Forholdene må legges til rette for at de kan leve et best mulig selvstendig liv.

Kampen mot rusmisbruk er en meget viktig del av det helseforebyggende arbeidet.

Flyktninger og innvandrere som er bosatt i Bærum kommune ivaretas i dag på en god måte. Mottak av flere må fortsatt skje etter en forutsigbar plan som sikrer god integrering.

Forebyggende arbeid
Vektlegge forebyggende helsetiltak og prioritere forebyggende barnevern.
Organisere den offentlige omsorgen nærmest mulig brukerne.
Arbeide for å opprette og støtte drift av rusfrie møtesteder i kommunen.
Bedre samarbeidet mellom stat, fylke og kommune når det gjelder kriminalitetsforebyggende arbeid.
Drive informasjon/opplysningsarbeid om den enkeltes ansvar for egen helse.
Støtte idrett og friluftsliv og andre tiltak som gir den enkelte tilbud om en fysisk og psykisk aktiv fritid.

Eldreomsorg
Satse på en god, variert og fleksibel eldreomsorg i kommunen.
Beholde eldresentrene i kommunal regi og arbeide for at ingen skal ha lang vei til sitt senter.
Bedre transporttilbudet for brukere av eldresentrene.
Gi varierte og fleksible boligtilbud for eldre.
Satse på god balanse mellom hjemmebaserte og institusjonsbaserte omsorgstjenester.
Ikke konkurranseutsette eldreomsorgen.

Flyktninger og innvandrere
Gi norskopplæringen høyeste prioritet
Støtte frivillige organisasjoner som jobber aktivt i flyktninge- og innvandrermiljøer.
Kartlegge og gjøre bruk av invandreres kompetanse i arbeidslivet.
Stille tydelige krav og forventninger om medvirkning og integrering i arbeidslivet.

sosialt ansvar

Helsetiltak
Skjerme helse- og sosialtilbudet for grupper med lav inntekt.
Ha gode avlastningstiltak for dem med store omsorgsbyrder.
Følge nøye opp kommunens handlingsplan for psykisk helse og være en pådriver for gode hjelpetiltak og støtteordninger innenfor psykiatri.
Styrke tilbudet til barn og unge med psykiske problemer.
Styrke helsesøstertjenesten slik at forebyggende helsearbeid blant barn, unge og eldre blir bedre ivaretatt.
Arbeide for et døgnåpent apotek i kommunen.
Sørge for at rusmisbrukere får et riktig botilbud og en individuell oppfølgingsplan.
Gi funksjonshemmede reell innflytelse på egen bosituasjon.
Få flest mulig uføretrygdede tilbake i arbeid.

Inntektene til kommunene kommer i hovedsak fra direkte skatter fra innbyggerne, rammetilskudd fra staten, øremerkede tilskudd fra staten og hel eller delvis betaling for tjenester som kommunen yter. Rammetilskuddet har utjevnende effekt ved at kommuner med store skatteinntekter får lavere rammetilskudd og motsatt for kommuner med mindre skatteinntekter. Skatteinntekter og rammetilskudd kan kommunene bruke fritt, mens øremerkede tilskudd bare kan brukes etter forskrift fra sentrale myndigheter.

Venstre ønsker å gi kommunene større økonomisk frihet og ansvar ved at de øremerkede tilskuddene bygges ned til fordel for flere frie midler, og har fått gjennomslag i regjeringen for dette. Venstre mener at ikke alle kommuner er like og at kommunenes økonomiske ressurser vil anvendes bedre hvis kommunene selv gis anledning til å prioritere.

Den opprinnelige tanken bak å gi kommunene anledning til å skrive ut eiendomsskatt i tettbygde områder var at dette skulle være betaling for infrastruktur som vei, vann, kloakk mv. Siden er det innført egne avgifter og gebyrer for dette, slik at eiendomsskatt mer har fremstått som en ren skatt til kommunene. Bærum Venstre ønsker ikke å saldere kommunens budsjett med eiendomsskatt da dette er en skatt som rammer tilfeldig etter skatteevne.

I en tid med svak kommunal økonomi kan ikke Bærum Venstre love gratis eller sterkt subsidierte kommunale tjenester til alle. Lommeboka skal imidlertid ikke hindre noen i å motta tjenester som de trenger av helsemessige eller andre livsviktige årsaker. Bærum Venstre mener at det er bedre at de som kan betaler mer for tjenester enn at tjenestetilbudet forsvinner.

pluss > minus

Kommuneøkonomien
At de øremerkede tilskuddene til kommunene bygges ned til fordel for frie midler.
At kommunene må gis en friere adgang til å fastlegge det kommunale skatteøret.
Si nei til innføring av eiendomsskatt.
At nødvendige kommunale tjenester skal ytes til alle som trenger dem uanhengig av personlig betalingsevne, men at de som kan betale om nødvendig må akseptere en høyere egenandel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**