Åpenhet og oversiktlig forvaltning —fanesaker for Venstre

Leserinnlegg fra Halden Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Halden Venstre har ved flere anledninger tatt til orde for åpenhet og ryddige prosesser i Halden kommune. Samtidig har stadig flere velgere etterlyst partier som vil programfeste åpenhet og ryddig forvaltning foran kommunevalget. Vi viser derfor til valgprogrammet som ble vedtatt på årsmøtet i januar. Dette er også tilgjengelig på internett. Et helt kapitel, "Åpenhet, lokaldemokrati og kommunens virksomhet" handler om disse temaene.

Her finner vi: " Venstre ønsker en ny og ryddig arbeidsdeling mellom politiske organer og administrasjonen. Dette omfatter gjennomgang av delegeringsreglement, utvalgsstruktur og ansvarsdeling mellom hovedutvalg, kommunestyre og formannskap. Økon-utvalget skal legges ned. Hovedutvalgene skal fatte vedtak på egne saksfelt og anbefale endelig vedtak for formannskap og kommunestyre. Slik skal kommunens oppgaver løses på en oversiktlig, trygg og forutsigbar måte."

Videre har vi vedtatt at: " Venstre er en forkjemper for lokaldemokratiet i vid forstand og ønsker at den enkelte skal engasjere seg i kommunens virksomhet. Dette fordrer at saksgang og saksunderlag er oversiktlig og lett tilgjengelig for alle. Det er en selvfølge at sakspapirer, høringsuttalelser, høringsdokumenter samt referater fra politiske organer er tilgjengelige på kommunens nettsider."

Det er ikke tilfeldig at nettopp Venstre går i bresjen for åpenhet. Venstres liberale og nærmest ubegrensede tro på enkeltmennesker leder naturlig til troen på et levende lokaldemokrati med engasjerte innbyggere. Åpenhet er en forutsetning for at dette skal fungere.

I Halden får vi stadig påminnelser om dette behovet. For kort tid siden kom det fram at kommunen har inngått avtale med Norske Skog om disponering av områder på Mølen uten behandling i politiske organer. ESA og riksmedia har fattet interesse for salget av områder på Svingenskogen og tomta på rutebilstasjonen. Kontrollutvalget har i flere tilfeller behandlet saker som viser at beslutninger i kommunen tas i strid med kommuneloven. Dette skyldes blant annet et uklart delegeringsreglement.

Slik lar også kommunens ansatte seg forvirre av uklare beslutningsveier. Resultatet er vegring i oppfølging av vedtak som i sin tur påkaller politisk vrede fra posisjon og oppgitthet fra opposisjon.

Halden Venstre lover også etter høstens kommunevalg å arbeide utrettelig for at Halden skal bli en enda bedre kommune med åpne prosesser og profesjonell forvaltning som kjennetegn. Åpenhet og ryddighet er selve grunnlaget for kvalitet i forvaltningen og for engasjerte innbyggere. Åpenhet forebygger korrupsjon.

Roar Günther Andersen, Tone Skråning og Geir Helge Sandsmark,
Listekandidater, Venstre i Halden