God nominasjonsprosess i Rogaland

– Nominasjonsprosessen i Rogaland tegner til å bli den beste på flere tiår. Flere lister, flere kandidater og flere kvinner er stikkordene når nominasjonsprosessen skal oppsummeres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Tore Nilsen

Det sier Tore Nilsen, organisatorisk nestleder i Rogaland Venstre. Han har laget en oversikt som viser at det er mye å glede seg over ved årets nominasjon i Rogaland. – Det er særlig gledelig at vi tradisjon tro har en høy kvinneandel, ikke minst med tanke på at denne generelt har hatt en nedadgående tendens de siste årene, sier Tore Nilsen videre.

Flere lister
Antallet lister er økt fra 18 til 20 ved dette valget. Både i Gjesdal og i Bjerkreim får velgerne nå muligheten til å gi sin stemme til Venstre ved kommunevalget. I Bjerkreim er det 40 år siden sist.

Flere kandidater
Over 550 kandidater stiller til valg for Venstre ved kommune- og fylkestingsvalget i Rogaland. I enkelte kommuner, som Sandnes har antallet kandidaer blitt omlag doblet sammenliknet med forrige kommunevalg. Også flere andre lag har et høyt antall kandidater på listene.

Flere kvinner
Over 200 kvinner stiller på Venstres lister ved kommunevalget. Dette gir en gjennomsnittlig kvinnerepresentasjon på nær 42%. Enkelte kommuner, som Eigersund og Gjesdal har henholdsvis 50% og 60% kvinner på listene. På 7 av 20 lister er det kvinner på topp. Flere andre kommuner har også godt over 40% kvinner på listene

– Vi har hatt en svært positiv nominasjonsprosess i lokallagene, sier Helge Solum Larsen, leder i Rogaland Venstre. – Økningen i antallet lister og listekandidater, sammen med økningen i medlemstallet viser at vi er på rett vei.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**