FrP med knallharde utfall mot innvandrere

Geiranger: Harde angrep påinnvandringspolitikken ble møtt med taktfast applaus på Fremskrittspartiets landsmøte i dag. (Utdrag fra artikkel fra NTB i 2000)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Frp med utfall mot innvandrere

Partiets organisatoriske nestformann, Terje Søviknes, sparte ikke på konfekten i sitt innlegg under den politiske debatten.
-Vi vil ikke ha det slik at det strømmer inn utlendinger, mange av dem kriminelle, som vil ta del i velferden vår, sa han.
Fortsettelsen var like hard: -Vi kan ikke akseptere at det flotte landet vårt, slik vi har sett en flik at det i dag, skal gis bort til utlendinger som seiler under falsk flagg og falsk identitet. Det er første gang Søviknes kommer med så sterke utfall i større sammenheng, men selv avviser han at det var noen bestemt grunn til at han valgte seg landsmøtet. -Det er greit å få sagt klart fra hva man mener. Det var greit å dra opp en de av gamle sakene, sier han til NTB.
Søviknes, som er en av de heteste kandidatene til å overta som partiformann når Hagen en gang går av, tar imidlertid avstand fra den måten Øystein Hedstrøm og Vidar Kleppe tok opp innvandringen på i valgkampen. Han er ikke tilhenger av det han kaller “innvandrer-show”.
Kilde: NTB, 5.5.00

Kommentar fra Tore Rykkel:

I Solstrandserklæringen er det økonomiske motiv som vektlegges. Fordi staten ikke bidrar nok, skal kommunen ikke ta inn flere innvandrere.

Men det ser ikke ut til å være det eneste motivet:

Terje Søviknes skiller her tydelig mellom utlendinger – som han knytter opp mot ordet “kriminelle” – og oss andre når det gjelder berettigelse til velferdsgoder.

At de samme innvandrere i høy grad bidrar til den samme velferden, ser ikke ut til å affisere Søviknes. Men det var da greit at han fikk sagt det han mente.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**