Månelanding på billigsalg

Gunnar Kvassheim påpeker overfor Stavanger Aftenblad at regjeringens bebude “månelanding” innen CO2 rensing er i ferd med å krasjlande med kuttene som er gjort i revidert statsbudsjett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Gunnar Kvassheim

Foto: Vidar Grundetjern

— Statsminister Jens Stoltenberg hadde i sin miljøskryteliste ved årsskiftet stort sett bare 720 millioner kroner avsatt til CO2-rensing å vise til. Nå forsvinner 520 av disse millionene ved et pennestrøk, sier Gunnar Kvassheim til Stavanger Aftenblad.

– Så mye for den månelandingen, sier Kvassheim til Stavanger Aftenblad.

Gunnar Kvassheim støttes både av Fredric Hauge i Bellona og resten av miljøbevegelsen i kritikken av reduksjonen av midler til CO2 rensingen. På samme måte som Gunnar Kvassheim gir de uttrykk for frykt for at rensing på Kårstø blir utsatt på ubestemt tid, og at de midlene som nå er tatt bort kan være svært vanskelige å få inn igjen.

Heller ikke det bebudede industrikraftregimet er det blitt noe av, selv om Arbeiderpartiets Tore Nordtun på Rogalandsbenkens møte med næringsliv og ordførere på Karmøy i slutten av april gav uttrykk for at det var grunn til å glede seg til framleggelsen av revidert statsbudsjett.

Gunnar Kvassheim er lite imponert over regjeringens innsats på dette området. Løftene har vært mange, utsettelsene enda flere.

Les mer i Stavanger Aftenblad her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**