Drammen Venstre med interpellasjon om kompetanseår for lærerne

Drammen Venstre ønsker at Drammen skal være offensiv i sitt arbeid for å oppnå kommunens mål om Norges beste skole. Derfor ønsker Venstre å investere i lærerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Drammen Venstre har derfor fremmet en interpellasjon om kompetanseår for lærerne. Interpellasjonen og svaret fra Ordføreren finner du her.

Venstre er skuffet over svaret. Vi mener det er viktig å investere i skolen og lærerne, for å kunne oppnå målet om Norges beste skole. Godt skolerte og motiverte lærere er et viktig for å lage en god skole. Vi mener at både barna og lærerene i drammenskolen fortjener at kommunen satser på skolen. Kunnskapsløftet er spleis sentralt/lokalt.Det samme bør et kompetanseår være. Sverige har nå kunngjort sitt “kompetanseår” – “Lærerløftet” som et spleiselag sentralt/lokalt.Det skal starte i 2008.
Det er også mulig å fase inn ordningen gradvis. Dessuten egner saken seg også som en mulig henvendelse fra lokalt til nasjonalt.

Dette vil over tid også være en utgift til inntekts ervervelse. "Norges beste skole" vil være den mest effektive måte å tiltrekke seg nye yrkesaktive innbyggere.

Tilsvarende forslag er allerede vedtatt i Oslo, Bergen, Eigersund, Stavanger, Troms og Telemark. Vi mener at Drammen, som ønsker å være en kunnskapsby, ikke har råd til å være dårligere. Venstre er glad for at kommunen har fokus på etterutdanning, men det er viktig at dette må være en god nok etterutdanning som er kompetansegivende.

Drammen Venstre lover både lærere og foreldre at hvis forslaget blir nedstemt i dag, vil vi fortsette å kjempe for at det skal bli satt politisk kraft bak visjonen om “Norges beste skole” og unngå at dette bare blir en festtale.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**