Demokratisk sinnelag?

16 representanter ville trosse folkeviljen i Notodden. VENSTRES representant i kommunestyret reagerer kraftig på det han vil kalle mangel på demokratisk sinnelag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

16 representanter valgte å trosse folkeviljen i forbindelse språkavstemmingen ved Yli skole i Notodden.

For oss i VENSTRE står lokaldemokratiet som en bauta i vår politiske holdning. Vern om lokaldemokrati, kommunalt selvstyre og et bredt folkelig engasjement ligger i kjernen av vår ideologi.
Hvis ikke politikerene aksepterer resultatet i en folkeavstemming hvor rådet er så krystallklart som her, vil befolkningen miste all tiltro til de demokratiske prinsipper vårt samfunn bygger på.
At valgdeltakelsen var svært lav er noe Venstre beklager, men hvis politikere som ikke liker rådet til dem som tross alt avga stemme, sier man at det er hjemmesitterne som skal bestemme. Dette blir jo da en direkte oppmuntring til IKKE å delta ved valg og begynnelsen på en dødsspiral for frie valg som demokratiets fundament.

Jeg er derfor veldig skuffet over at ledende representanter fra samtlige andre partier viser så liten respekt for demokratiske institusjoner.

Torgeir Fossli, leder Notodden VENSTRE

Les mere her: Telen -31.mai 2007