Veståsen skole:”Hva skjer’a?”

Onsdag 30. mai samlet FAU ved Veståsen skole en nesten fullsatt gymsal om temaet. Både foreldre og politikere var invitert, og Gjerdrum kommune stilte med både ordfører og representanter for administrasjonen. Men møtet etterlot flere spørsmål enn det besvarte – desverre!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det er snart to år siden det ble vedtatt at Veståsen skole skulle bygges ut. Men, utbyggingen og renoveringen er ennå ikke på trappene. På Veståsen skole er det fortsatt trangt. Det er både 100 elever “for mange” i forhold til det antall elever skolen er proporsjonert for, og arbeidsplassene til lærerne er de trangeste vi noen gang har sett på en arbeidsplass.

Foreldrene ble ikke beroliget

Kommunens politiske og administrative ledelse ga tydelig beskjed om at beslutningen står ved lag, og at man i løpet av august vil ha gått gjennom anbudsutlysningen på nytt – riktignok basert på den samme løsningen som sist – med sikte på å utlyse ny anbudsrunde senere på høsten. Etter den første anbudsrunden satt man igjen med kun én tilbyder, som etter forhandlinger ikke var villig til å ta på seg oppdraget basert på kommunens rammer. Fra administrasjonens side ble det understreket sterkt at man IKKE ville endre på arkitektløsningen fra forrige runde, ei heller på omfanget av prosjektet.

Det ble videre redegjort for en konsekvensanalyse av den nåværende situasjonen. Til mange av de fremmøttes store forundring var innholdet i denne stort sett kun en opplisting av en rekke prioriterte vedlikeholdsarbeider som måtte gjøres, og som hørtes ut som tidligere forsømmelser.

Det kom frem en rekke kritiske spørsmål fra foreldrene, og frustrasjonen lå i luften – nesten til å ta å føle på til tider. Mange var kritiske til at utlysningsgrunnlaget ikke var godt nok tilpasset den pressede kapasitetssituasjonen innen bygg- og anleggsbransjen. Flere ba om at man kanskje burde se med nye øyne på flere sider av løsningen – for i det hele tatt å få noe til før det blir for sent. Atter andre var frustrerte over hvor lang tid kommunen bruker på saken uten å komme videre. Men mange ble nok også svært skeptiske til hvor dyrt prosjektet kan komme til å bli – jo lenger tid som går – og det var nok få som innerst inne trodde på at den bevilgete rammen på 25 millioner kroner var i nærheten av virkeligheten, spesielt hvis man tviholdet på eksakt den samme løsningen som sist.

Foreldrenes frustrasjon ble heller ikke dempet av at de fleste ansvarlige politikerne understreket at det stod et ensstemmig kommunestyre (i sin tid) bak vedtaket, og en bønn fra Aps representant om at “vi må være optimistiske, for vi kommer til å få det til.”

Hvor er det overbevisende grunnlaget for reell optimisme?

Det var en lite overbevisende seanse som forledrene ble vitne til onsdag 30. mai. At så mange foreldre opplevde at man satt igjen med flere kritiske spørsmål etter møtet enn før møtet er et poeng som kommunens politiske og administrative ledelse nok bør ta mer alvorlig enn som så. At det finnes gode grunner til å føle seg både frustrerte og maktesløse etter slike møter er høyst forståelig, og deles av Gjerdrum Venstres to deltakere på møtet.

Vi får håpe på et bedre grunnlag for reell optimisme etter kommunens vurderingene i løpet august, med andre rett før valget 9. – 10. september!

Gjerdrum Venstres beskjed til foreldrene er denne: Vi vil garantere at vi vil følge saken med falkeblikk i tiden fremover – i tillegg til at vi allerede har programfestet å sikre fremdriften i skoleprosjektene, og det er på Veståsen skole skoen trykker mest – uten tvil!

For Venstre vil alltid innholdet i skolen være det viktigste skoletema, men slik situasjonen er nå er det helt klart at fremdriften i skoleutbyggingen må gis topp prioritet – og at Veståsen skole kommer først!

Hilsen to foreldre til Veståsen-elever og listekandidater for Venstre ved kommunevalget i høst,

Roy Grimstad og Lars Peder Nordbakken

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**