Grønne verdier i Halden

Tore Paulsen har en kommentar i HA 26. mai der han etterlyser partier som har miljø og grønne verdier på dagsorden. Det har Venstre. I programmet har vi valgt å prioritere kvaliteten på vann i fjord og vassdrag, trafikkløsning for Halden sentrum, miljøvern i hverdagen samt oppmuntring til fysisk aktivitet. I tillegg jobber vi kontinuerlig med klimasaken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre har lansert klimakampanjen “Framtida kan bli en ren fornøyelse” der vi legger vekt på lokale tiltak som kan virke positivt på den globale klimautviklingen. Allerede i førstkommende kommunestyremøte vil Venstre legge fram en interpellasjon om kommunens planer for klimatiltak. Her er det et stort potensiale blant annet innen valg av drivstoff for kommunens egen bilpark samt oppvarming og isolering av kommunens egen bygningsmasse.

Ved at kommunen som stor forbruker stiller krav om tilgjengelighet til miljøvennlig drivstoff og oppvarming, kan også andre benytte et slikt tilbud. Dette er derfor et tiltak som vil monne.

Vi finner det også riktig å påpeke at å være miljøvennlig, for eksempel ved å bruke sykkel når det er hensiktsmessig eller ved å bruke miljøvennlig, billig oppvarming, er mer fornøyelse enn selvplaging slik de mest bakstreverske liker å beskrive miljøkampanjer. Det er ikke selvplaging å bygge et godt isolert hus eller å gjøre en lønnsom investering i varmepumpe eller solcellepanel. Det er heller ikke selvplaging å forlange at kommunen legger bedre til rette for kildesortering ved hjemmehenting eller ved å anlegge flere miljløstasjoner.

Venstre vil gå i bresjen for miljøtiltak som bidrar til livskvalitet og vi vil søke de alliansene som kan være med å realisere visjonen om framtida som en ren fornøyelse.

Roar Günther Andersen, Tone Skråning og Geir Helge Sandsmark,
Listekandidater, Halden Venstre