Aurskog-Høland Venstre satser på miljøbedrifter

I forbindelse med at elbilprodusenten Th!nk fikk Akershus Venstres miljøprisen ønsker Aurskog-Høland Venstre å satse på å tiltrekke flere miljøbedrifter til kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Miljøprisen ble utdelt 6. juni 2007 av stortingsrepresentant og nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Borghild Tenden. Les mer her. Til stede fra Aurskog-Høland Venstre var listetoppene Kristin Over-Rein og Severin Bergo.

– Th!nk har satt Aurskog-Høland på kartet, sier lokallagsleder Kristin Over-Rein. Nå bør vi utnytte denne markedsføringseffekten for å tiltrekke oss flere bedrifter.

– Venstre ønsker å legge til rette for at det skal bli enklere å starte sin egen bedrift i kommunen, spesielt miljøbedrifter hvor vi har et stort potensiale, sier Kristin Over-Rein. – Ved å etablere flere lokale arbeidsplasser reduserer vi også pendler-/køproblematikken, reduserer CO2-utslipp, og får større inntekter til kommunen.

Foruten Th!nk har kommunen allerede flere miljøbedrifter:
Debio, Bjørkelangen – økologisk matmerking
Renor, Aurskog – mottak og behandling av farlig avfall, forebygging av forurensning
KL Miljøvarme, Hemnes – forhandler av fyringsanlegg for biobrensel
– 35 økologiske gårdsbruk
– skogbruk
– sagbruk

En energiutredning gjort av Hafslund i 2005 viser at Aurskog-Høland er selvforsynt på bioenergi, men denne energiformen er lite utnyttet som et alternativ til elektrisitet. Det er mye som kan benyttes som biobrensel – avvirkning fra skogen, bark, sagflis, halm fra kornprodusenter, og dessuten avfall. – Her har vi et enormt uutnyttet potensiale, sier lokallagslederen.

Aurskog-Høland har nærhet til forskningssentrene på Kjeller, hvor de forsker på nettopp fornybar energi, klimateknologi og miljøgifter.

– Vi ønsker å markere Aurskog-Høland som en gunstig lokalisering for miljøbedrifter, og skape et samarbeidsmiljø for denne type næring. Når Venstre kommer med i kommunestyret vil gründere og miljøsaken bli satt på dagsorden, lover Kristin Over-Rein, 1.kandidat i Aurskog-Høland Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**