Line Mørch

Natur, miljø og friluftsliv, og arbeid til å leve av og med!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Line og Stegg

Foto: Eva Mørch

Line Øvernes Mørch står øverst på Venstres liste i Tvedestrand og er partiets ordførerkandidat.
Line er 49 år og bosatt i sentrum, med mann, 2 døtre, 2 hunder og katt. Hun arbeider som dyrlege med kontor på brygga. Hun vokste opp i Tvedestrand, reiste ut etter endt utdannelse, men kom tilbake for 16 år siden.
Miljøvern har alltid opptatt henne sterkt. Det samme gjelder omsorg og respekt for dyr. Friluftsinteressen er stor, og naturen i området oppleves fra kajakk, på ski, til fots. Og hunden er stort sett med. Naturen er for fantastisk til at vi kan "bruke den opp", den må tas vare på og leveres videre i samme stand.
Næringslivet er en viktig del av lokalsamfunnet, vi som bor her må ha noe å leve av. Forholdene for næringsdrivende opptar henne, spesielt de nyskapende som står for et næringsliv som spiller på lag med miljøet.
Med barn i skolealder er det naturlig å være opptatt av barn og unges oppvekstvilkår. Skolen skal være utfordrende og god, kultur- og fritidstilbud må være slik at det er interessant å være ung i Tvedestrand, og ikke minst, de som står i fare for å falle utenfor må fanges opp.
Oppveksten med klarinett i skolemusikken og Ungdomskorpset har satt sine spor, det spilles fremdeles i musikkorpset, men nå på saksofon. Hun har stor respekt for alt hva frivillige organisasjoner får til, og mener de fortjener mer støtte enn de får i dag.
Av andre engasjementer kan nevnes at hun er medlem i viltnemnda, leder i Human-Etisk forbunds lokallag og i fylkeslaget, hvor hun også er vigsler og gravferdstaler, Hun har tidligere vært leder i FAU (foreldrenes arbeidsutvalg) ved Lyngmyr skole, styremedlem i Tvedestrand Skolekorps og Tvedestrand Nei til EU, Tvedestrand Padleklubb, Tvedestrand Jeger- og Fiskerforening, Norsk Zoologisk forening Aust-Agder, leder i Utvalget for Elvepadling i Norges Padleforbund og hun er nå leder i Tvedestrand Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**