Klarer ikke Djupedal å ha flere tanker i hodet samtidig?

Regjeringa med Djupedal i spissen har gjort et kjempeløft for barnehagene, all ære! Men statsråden håndterer flere områder enn barnehagesektoren. Hva med høyere utdanning og forskning?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Jon holder foredrag

Foto: NN

I Trondheim har vi store utfordringer innenfor helse og omsorg. For å kunne betjene personer som trenger hjelp må vi ha god kvalitet og tilstrekkelig antall ansatte innenfor disse yrkene. Politikerne alarmeres fra ledelsen på HiST, men Djupedal vurderer og vurderer. Sågar skylder han på den forrige regjeringen. Det er snart to år siden de sluttet, Djupedal!

Forskning i dag legger grunnlaget for det vi skal leve av i morgen. En investering i forskning vil gi kjempeavkastning om noen år. Snakk litt med næringsdepartementet og hør om de ikke har 6 milliarder til forskning, slik de hadde til Aker og Røkke. Avkastningen hos deg Djupedal hadde vært mye større. Du kunne investert en milliard hvert år til forskning, og vi hadde blitt et foregangsland innenfor nyskapning. I Trondheim er det mange som har mye å bidra med innenfor forskning og utvikling. La dem få sjansen!

Jeg ser i ulike medier at leserne gir Djupedal "1" som terningkast for innsatsen som statsråd. Grunnen kan kanskje være at flere enn meg tenker at en tanke i hodet blir litt for dårlig. Venstre foreslår derfor en egen forskningsminister. Høyere utdanning og forskning kan ikke skvises bort av ensidig barnehagesatsing.

Jon Gunnes
1.kandidat på Venstres liste i Trondheim