Hvor er forskningsministeren og finansministeren?

Det planlagte senteret for hydrogenforskning på Tyholt ble for dyrt, syntes Statoil, Statkraft og Veritas. Ja, men hva med et spleiselag med staten?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Forskning er dyrt, men det kan gi en eventyrlig avkastning på sikt. I en tid hvor klimadebatten er på sitt heteste, så kan vi ikke skrinlegge et forskningssenter som skal arbeide med å utvikle det som kan erstatte bensin- og dieselbruken til lands og til vanns. Til og med hydrogen som drivstoff til fly kan være innen rekkevidde om 10-20 år. Men da må det forskes! Vi må produsere hydrogen ved hjelp av fornybar energi, vi må lage motorer som er effektive og vi må ha et velutbygd distribusjonssystem.

Biltrafikk

Foto: Microsoft

På Island har de en målsetting at alle biler skal gå på hydrogen innen 2020. Hvorfor skal ikke vi ha høye målsettinger i forhold til bruk av hydrogen? Ser Statoil en fare i at oljen får en konkurrent?

Vær så snill våre to SV-ministere. Dere kommer fra et tidligere miljøparti. Staten kan vel snakke med sine statlige selskaper? Kunnskapsbyen Trondheim står klar til å løse utfordringene!

Jon Gunnes, 1.kandidat for Venstre i Trondheim

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**