Program for Tvedestrand Venstre 2011 – 2015

Venstre er et liberalt parti — Folk først.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre har laget en kort versjon av programmet som også er trykket i brosjyreform. Det finner du først her. Lenger nede på siden ligger en mer utfyllende versjon av programmet.

Seilskute Lyngør

Foto: June Marcussen

Venstre er et liberalt parti. Det grunnleggende liberale prinsipp som er utgangspunkt for all vår politkk er at frihet skal gjelde for alle overalt. Liberal politikk skal være et utålmodig arbeid for rettferdige løsninger som gir alle mennesker frihet. I det ligger også ansvar for hverandre og de som kommer etter oss. Skal alle ha den samme friheten til alle tider, må hver enkelt ta ansvar slik at det blir mulig.

1. Venstre vil prioritere oppvekst.
Å vokse opp i Tvedestrand skal være en klar fordel. Det er bedre å forebygge enn å reparere. Å prioritere oppvekst vil styrke levekårene, skape vekst i folketallet og slik også legge grunnlaget for bærekraftig eldreomsorg.

Godt og variert barnehagetilbud hvor private aktører ses på som en ressurs og et supplement til det kommunale tilbudet.

En skole, mange bygg: Beholde en desentralisert skolestruktur, men der skolene samordner sine ressurser gjennom en tydelig skoledelse.

Det viktigste enkeltelementet i skolen er læreren. Vi vil bygge videre på lærernes kompetanse ved å gi et bedre tilbud om etterutdanning.

Foreldrene må bevisstgjøres sin egen rolle som tilrettelegger for elevene. Forsøk med kurs for foreldre med en gang barna begynner i 1. klasse.

Kommunens egne tilbud, kulturskolen og spesielt ungdomsklubben, må styrkes. Idrettsanlegget på Lyngmyr skal være blant fylkets beste.

RBU (Ressurssenter for barn og unge) må styrkes.

Idrettslag, kor og korps, turlag osv. må gis bedre rammevilkår. Det må etableres flere tilbud til de som foretrekker ikke-organisert aktivitet, som f.eks. skatebane, mekkeverksted, lekeplasser og andre nærmiljøanlegg.

Ved å lytte til ungdommen, og spør de om råd, må kommune og politikere bli bedre til å tilrettelegge for uformelle sosiale arenaer for ungdom, også de over 18 år, på ungdommens egne premisser.

Bål

Foto: June Marcussen

2. Venstre er et miljøparti.
Det skal være en miljømessig fordel å vokse opp og bo i Tvedestrand. Vi har et ansvar for å ta vare på miljøet slik at jorda er beboelig og har de samme kvaliteter, også for våre etterkommere.

* Vi har et lokalt ansvar for klassisk naturvern, deriblant biologisk mangfold. Vi må være vårt ansvar bevisst, og se alle inngrep i sammenheng med totalbildet. Venstre støtter etablering av bevaringsområder i forbindelse med marin verneplan.

* Kommunen har en klimaplan. Den må følges opp. Kommunens bilpark må over tid erstattes med mer miljøvennlige biler. Det må bli fortgang i overgang til miljøvennlig oppvarming av kommunale bygg. I området Lyngmyr/Lyngbakken/Albukjær må det etableres felles nærvarmeanlegg, gjerne ved hjelp av lokalt utviklet teknologi.

* Allemannsretten må sikres. Utbygging i strandsonen må bare skje som fortetting, og det må bedre legges til rette for tilgang til sjøen for alle .

* Venstre vil ha en friluftstrategi og plan for nærmiljøanlegg som en del av kommuneplanen.

* Det må lages en helhetlig plan for sykkel, der gjennomgående traseer, sykkelparkering og generell tilrettelegging vektlegges.

* Kollektivtilbudet i hele kommunen må bli mye bedre.

* Ved lokalisering av ny E18 må det tas sterke miljøhensyn.

Brygga

Foto: Eva Mørch

3. Annet

Innbyggerne i kommunen skal ha en trygg og verdig alderdom. Tilbudet ved Strannasenteret, hjemmetjenesten osv. må være så godt at dette målet sikres.

Det skal være en fordel å etablere seg i Tvedestrand. Kommunen må være en aktiv tilrettelegger for næringslivet, spesielt små og nystartede bedrifter. Det skal være lett å finne fram i det offentlige systemet. Næringsarealer, spesielt sjønære for sjørettet virksomhet, må klargjøres.

Kommunen må spille en aktiv rolle ved byutviklingen. Lokalisering av kommunal virksomhet og møteplasser for mennesker i alle aldre har stor betydning for sentrums-utviklingen. Spesielt eldre ungdom/unge voksne vil velge bort Tvedestrand dersom en ikke klarer å skape en by som er levende hele året.

En boplikt som fungerer etter hensikten bør opprettholdes.

Venstre ønsker ikke eiendomsskatt.

Venstre vil sikre lokaldemokratiske rettigheter, åpenhet, medbestemmelse og representasjon. Ordføreren bør avsette faste tider til å møte innbyggerne.

Arbeide for demokratisering og innsyn i interkommunale selskapers drift og beslutninger.

Bjørkeblader

PROGRAM TVEDESTRAND VENSTRE 2011 — 2015.

1 IDEGRUNNLAG.

2 MILJØ

Venstre vil at Tvedestrand skal være en av landets fremste miljøkommuner. Vi har alle et ansvar for å ta vare på miljøet.

Klimaendringene er den helt store utfordringen for alle. Vi må ta ansvar lokalt, og gjøre vårt for å redusere klimagassutslipp. Den lokale klimaplanen må utvides og følges opp.
Det må lages en sykkelplan for kommunen. Gang- og sykkelveier rundt sentrum må bygges fullt ut, slik at det er mulig å sykle til skole, arbeid og fritidsaktiviteter uten å sette livet på spill i trafikken, Det må settes opp sykkelstativer og sykkelskur utenfor skolene og andre offentlige bygninger. Nye boligfelt må planlegges og gjerne legges så nærme sentrum at det blir et reelt alternativ for folk å bruke sykkelen eller gå i steden for å kjøre bil.

Det må legges til rette for miljøvennlige hus i nye boligfelt, bl.a. med bygging av fjernvarmeanlegg. . Det må bli fortgang i overgang til miljøvennlig oppvarming av kommunale bygg. I området Lyngmyr/Lyngbakken/Albukjær må det etableres felles nærvarmeanlegg, gjerne ved hjelp av lokalt utviklet teknologi.

Det er viktig at både barn, ungdom og voksne tar i bruk naturen og friluftsområder, slik at de blir glad i og forstår nytten av å ta vare på naturen. Samtidig gir et aktivt friluftsliv fin mosjon, som er helt nødvendig i vår stillesittende hverdag. Venstre vil gå inn for og støtte tiltak som stimulerer til aktivt friluftsliv, slik som merking av løyper, serveringshytter ved turmål, opparbeiding av rasteplasser, oppkjøring av skiløyper, tilrettelegging av parkeringsplasser ved utfartsteder osv, men vi er avhengig av samarbeid med de frivillige organisasjonene. Venstre vil også få laget tur- og skikart for hele kommunen. Venstre vil ha en friluftstrategi og plan for nærmiljøanlegg som en del av kommuneplanen.

Innbyggere og gjester til en kystkommune som vår må ha gode muligheter for å komme ned til sjøen for bading og rekreasjon. Flere badeplasser i nærheten av der vi bor må gjøres tilgjengelige og attraktive, og det må tas hensyn til at ikke alle har mulighet til å bruke båt. Ferdselsrett i strandsonen og andre friområder må vernes om.

Tvedestrand har vært en foregangskommune i kartlegging av biologisk mangfold i sjø, i forbindelse med "Tvedestrandsprosjektet". Venstre ønsker at dette viktige arbeidet videreføres, med Tvedestrand kommune som aktiv part i videre forskning og kartlegging. Sukkertaredøden langs kysten vår er et stort problem, og det er viktig at vi får kjennskap til mulige lokale, avbøtende tiltak. Den lokale torskebestanden er under press,og Venstre ønsker at det skal være mulig å forvalte de lokale fiskestammene lokalt. Den planlagte marine verneplanen støttes.

3 NÆRING.

For å få folk til å bosette seg i Tvedestrand, er arbeidsplasser nødvendig. Småbarnsfamilier trenger minst en arbeidsplass som ligger i nærheten av boligen. Småbedrifter er nødvendig for et levende Tvedestrand.
Venstre vil ha en nyskapingspolitikk hvor de små bedriftene står i sentrum. Vi vil gjøre det enklere å starte sin egen bedrift, med stabilt gode rammevilkår, forenkling og opprydding i regelverk og skjemavelde.
Vi må gi rom for menneskets skapende evner i næringslivet, og slippe fram de som tør å tro på en idè og satse. Det må bli like naturlig å skape sin egen arbeidsplass som å finne sin plass innenfor det etablerte næringliv.
Næringsdrivende og etablerere må lett kunne få kontakt og nødvendig hjelp av det offentlige. Tvedestrand må være en ja-kommune med rask og åpen saksbehandling for gründere. Kommunen skal være en aktiv og synlig pådriver når det gjelder å etablere ny virksomhet, og som tilrettelegger og støttespiller for eksisterende næringsvirksomhet. På områder med mange lokale aktører skal tiltakene være mest mulig generelle og komkurransenøytrale. Kommunen skal være tilbakeholden med å engasjere seg på eiersiden i selskaper som driver næring.

Nye næringsarealer må klargjøres ut fra framtidige behov.

Næringshagen er en god hjelp for mange bedrifter i oppstartsfasen. Driften av næringshagen må sikres, og det må ses på muligheter for videre utvikling etter gitte kriterier.

Det regionale næringsfondet må opprettholdes, og spesielt brukes som støtte for nye satsinger.

Havbruksvirksomhet og aktivt kystfiske må være en naturlig del av næringslivet i en kystkommune. Venstre ønsker også å oppmuntre til økologisk landbruk.

Et sterkt kompetansefond for Aust-Agder er uvurderlig for hele regionen Tvedestrand er en del av. Fondet må være så stort at det kan gi et solid bidrag til utviklingsprosjekter. Tvedestrand må være seg sitt ansvar bevisst og gi betydelig større bidrag til fondet enn det som er gjort til nå.

Et virkemiddel for å møte næringslivet vil være å gi fritak for gebyr ved behandling av byggesøknad for næringsbygg. Det må også gjelde driftsbygninger i landbruket

Et sterkt sentrum er viktig for hele kommunen. Vi må arbeide aktivt for en videre sentrumsutvikling, der både det praktiske og estetiske må vektlegges.

Gjennom kompetansehevingstiltak bør lokale politikere og byråkrater få et høyere kunnskapsnivå og større bevissthet for økt lokal næringsutvikling. Både ordfører, kommunestyre og kommuneadministrasjon kan ha behov for kompetanseheving innen arbeidslivskunnskap, næringsutvikling, nyskaping og etablering.

4 BOLIGPOLITIKK

Det må være et overordnet mål at Tvedestrand har like stor befolkningsvekst som resten av landet.

Strandsonen er attraktiv for mange. Vi har lang nok kyststrekning til at det kan være tilgjengelige områder for alle. Videre privatisering av kystsonen må unngås. Bygging i kystsonen må derfor begrenses til fortetting av allerede utbygde områder. Arealer til boliger må her prioriteres framfor fritidsboliger.

Venstre ser gjerne at egnede områder reguleres til spredt bosetting i den nye kommuneplanen. Vi vil også tilrettelegge for rimelige førstehjemsboliger, og utarbeide boligpolitikk for eldre som ønsker enklere boliger.

Venstre ønsker ikke innføring av eiendomsskatt. Vi har mer å vinne på at familier velger å bo i Tvedestrand fordi de slipper eiendomsskatt, slik at folketallet og skatteinngangen øker.

Venstre ønsker å gå gjennom innholdet i verneplanen for sentrum. Det er viktig at intensjonen beholdes, slik at vi fortsatt har det samme preget av en intim sørlandsby. Men skal vi ha et levende sentrum, må det være aktivitet i form av virksomhet og boliger. Det oppnår vi hvis vi har regler som folk kan leve med, tilpasset moderne levesett. Byrom må rustes opp slik at de blir hyggelige møteplasser.

En boplikt som fungerer etter hensikten må opprettholdes.

5 SKOLE.

Elevene i grunnskolen er framtida for hele samfunnet. Skolen skal gi ungdommene god grunnopplæring og sikre kunnskapssamfunnet. Venstre ser behovet for tilstrekkelig med ressurser inn i skolene for å gi elevene det beste tilbudet. Lærerne er den viktigste ressursen skolen har. Det er ønskelig med en bemanning ut over minstekravet, og det er viktig med gode muligheter for lærerne til å vedlikeholde og øke kompetansen de har. Venstre vil innføre et kompetanseår for lærerne, slik at de får muligheter for etterutdanning.

Venstre ønsker en fortsatt desentralisert skolestruktur. Det blir feil å bygge en ny, kostbar storskole, når den skal betales med det en sparer på lønninger når antall lærerstillinger reduseres. Innholdet i skoen er viktigere en bygningene! Men det kan være mye å hente på bedre samarbeid skolene imellom, for bedre utnyttelse av kompetanse og ressurser. "En skole — mange bygg" kan være en vei å gå.

Venstre ønsker et fast opplegg ved hver skole for daglig fysisk aktivitet. Skoledagen består ellers av mye stillesitting. Fysisk aktivitet vil hjelpe til å øke konsentrasjonen, gi helsegevinst, og ellers være et positivt innslag i skoledagen i seg selv.

En langsiktig strategi bør være å satse på skole- og ungdomsbedrifter ved barne og ungdomsskolen og i de videregående skolene. Det viser seg at blant elever som har hatt fag/aktivitet skolebedrift, er det mange ganger flere som senere satser på etablering av egen virksomhet. En satsing på skolebedrift tidobler antallet kommende etablerere!

Foreldrene må bevisstgjøres sin egen rolle som tilrettelegger for elevene. Venstre ønsker forsøk med kurs for foreldre med en gang barna begynner i 1. klasse.

6. SOSIALT ANSVAR

Et velferdsamfunn måles etter hvordan vi tar vare på de svakeste. Det er ikke lenger viktig å gi mer til alle, men å hjelpe enkeltmennesker som trenger det. Forebygging er den beste medisinen.

Barn og unge med problemer må fanges tidlig opp. Det må gis nødvendige ressurser til forebyggende arbeid blant barn og unge. RBU er viktige i dette arbeidet og må styrkes. Den må også organiseres på en slik måte at det ikke vanskelig eller flaut for ungdommene å oppsøke helsesøster.
Samtidig må samarbeidet mellom skole, politi og barnevern styrkes og formaliseres.
Det er viktig for ungdom å ha nøytrale voksenpersoner å gå til. Tvedestrand bør minimum ha en ungdomsarbeider i full stilling. Driften av ungdomsklubben som et uformelt sted der uorganisert ungdom kan være, må sikres.

Siden det ser ut som det etterhvert blir for få institusjonsplasser til for mange "tunge" brukere, må vi se hvordan vi kan få til en utbygging av Strannasenteret. Det må også ses i sammenheng med samhandlingsreformen. Vi vil satse mye mer på forebyggende arbeid også hos eldre, slik at de holder seg fysisk spreke lenger. Det kan føre til at de kan ha mulighet til å bli boende hjemme lenger.

7. KULTUR.

Kultur er en viktig del av menneskenes liv. Et godt lokalt kulturtilbud sikrer innbyggernes trivsel og gjør Tvedestrand til en god bokommune, samtidig som det skaper lokale arbeidsplasser.

Venstre legger stor vekt på utvikling av lokalt kulturliv, både det profesjonelle og den frivillige aktiviteten i kor, korps, malerklubb, teatergrupper m.m. Kulturlivet må stimuleres ved at det finnes gode lokaler for aktiviteter, øvelser og framføringer. Middelskolen og middelskoleområdet kan utvikles til et levende kultursenter for mange typer aktiviteter.

Venstre støtter utviklingen av Bokbyen fordi dette gjør byen mer attraktiv som reisemål, stimulerer øvrig næringsaktivitet og skaper nytt liv i gamle forretningslokaler.

Venstre vil øke forståelsen for lokal historie. Rundt om i kommunen finnes mange gamle ferdselsveier, industrianlegg, båtbyggerier, gårdsanlegg m.m. Disse bør trekkes fram i lyset, her kan turstier, kart og skilting være til hjelp. Noen veianlegg og industriminner bør restaureres. I alt dette arbeidet er samarbeid med frivillige foreninger (historielag, velforeninger osv.) helt nødvendig.

Venstre ønsker å arbeide videre for profilering av Tvedestrand som kulturbyen med utbygging av nytt flerbrukshus. Kulturhus eller flerbrukshus bør tas med i kommunens langtidsplanlegging.

Idrett er også kultur. Fysisk aktivitet er positivt for folkehelsa, og det viser seg at mange trenger organisert aktivitet for å komme seg opp av godstolen. Felles trening gir også sosialt fellesskap. Venstre vil støtte frivillige organisasjoner som driver med friluftsliv og idrett, spesielt rettet mot barn og unge. Kommunen må ta på alvor sin del av ansvaret for idrettsanleggene. Tilrettelegging for friluftsliv er en svært rimelig form for trivselskapende og forebyggende arbeid (om friluftsliv, se over).

8 SAMFERDSEL..

Gode sykkeltraseer, både langs riksveier og andre steder, er like viktig som bilveiene, både av miljøhensyn, hensyn til folkehelsa og trafikksikkerhetshensyn. Kommunen må sørge for at gang- og sykkeltrasèer legges inn i reguleringsplaner, og må aktivt påvirke veimyndighetene for å få trygge sykkelveier langs riksveiene i kommunen, spesielt i de sentrumsnære områdene og langs E18. (Se også kapittele om miljø.)

Bosetting på øyene er avhengig av beredskapsmessig trygghet for beboerne. Ambulanseberedskap og brannberedskap må bedres, slik at vi har et akseptabelt tilbud over hele kommunen.

Kollektivtilbudet i hele kommunen må bli bedre.

Ved lokalisering av ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand må det tas nødvendige miljøhensyn. Uberørte naturområder må vernes, slik at skog og utmark ikke stykkes enda mer opp. Det er ikke hensiktsmessig at traseen legges nært inn på større boliområder. Tunnel-alternativer må vurderes nøye.

9. LOKALT FOLKESTYRE.

Lokaldemokratiske rettigheter er ikke vunnet en gang for alle, men må stadig vinnes igjen. Venstre kjemper hele tiden for åpenhet og innsyn, medbestemmelse og representasjon. Deltakelse i folkestyret handler om å ta medansvar. Demokratiet er avhengig av engasjement fra hver enkelt av oss. Vi er borgere og deltakere, ikke kunder eller klienter. Så vel innbyggere som folkevalgte organ må kunne velge egne løsninger. Venstre vil derfor ha et mangfold av lokale løsninger. Tjenestene må være av god kvalitet og tilgjengelige når borgerne har bruk for dem.

En forutsetning for deltakelse i demokratiet er tilgang på informasjon. Med dagens IKT-løsninger, er det fullt mulig å gjøre alle saksdokumenter i alle kommunale politiske organ alment tilgjengelig så snart de er offentliggjort, ved å legge dem ut på kommunens egne hjemmesider.
Stemmegivning i kommunestyre og komitèer må protokolleres, slik at de senere kan spores.
Venstre vil arbeide for demokratisering og innsyn i interkommunale selskapers drift og beslutninger.

Venstre vil la kommunene få større frihet til selv å fastlegge sitt eget skattenivå. Øremerking må reduseres til et minimum, og erstattes av frie midler. Staten må utvise forsiktighet med å pålegge kommunene nye oppgaver. Det lokale selvstyret må grunnlovsfestes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**