Sørgelig prioritering av OK-avdelingen

Respons på avisoppslag i AN 16/8 fra Bodø Venstre, ved førstekandidaten Terje Cruickshank.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

En skole uten kompetanse har ingen verdi for et kunnskapssamfunn. Venstre opplever at dagens kunnskapsminister Djupedal tradisjonelle SV holdning som kun prioriterer rammene har fått godt rotfeste i Bodø Kommune under dagens politiske ledelse. Når vi i dagens AN ser at OK-avdelingen ikke finner økonomisk spillerom til å gi våre lærere som ønsker god kompetanse på fagområde våre barn etterspør så er det en alvorlig indikasjon på feil prioritering.

Terje Cruickshank førstekandidaten til Bodø Venstre har selv familiemedlemmer i Bodø skolen som ikke fikk oppfylt sine ønsker om språkvalg pga manglende ressurspersonell. Det er beklagelig at posisjonen kun på papiret og under festtaler vektlegger kompetanseheving hos våre lærere.

Når ønsket om etterutdanning fremmes av lærerne selv, slik Unni M. Lorentsen og Inga-Louise Kvarsnes har gjort. Kostnadene med dette er marginale i kommunal sammenheng, mens verdien er enorm. Behovet og ønsket fra elevene er udekt. Det er Bodø Venstre sin mening at kommunen ikke har andre valg enn å stille seg positiv. Men realitetene i Bodø kommene viser en annen holdning. Bodø Venstre ønsker for våre barn lærere som er motiverte, kunnskapsrike og oppdaterte, lærere som Unni M. Lorentsen og Inga-Louise Kvarsnes som ser behovet, som ønsker kompetansen, som tar initiativ. . Dagens politiske posisjon, AP,SV og SP, må her ta sin del av skylden for manglende veiledning i hva kommunen anser som korrekt prioritering i byråkratiet.

Bodø Venstre har programfestet at vi vil styrke skolen, gjennom faglig mangfold og utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger for fremtiden. Derfor vil Venstre sette fokus på lærerkompetanse, foreldresamarbeid og elevmedvirkning. Vi vil innføre kompetanse år for lærerne hvert femte år. Et kunnskapssamfunn skapes i skolevesenet og da handler det om faglig innhold, ikke kose-pute-krok.

Bodø, 16-08-2007

last ned avisoppslaget i pdf format.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**