Mer til dem som trenger det mest

Venstre er et parti med sterkt engasjement for økt solidaritet. Vi gir høyest prioritet til dem som i dag faller utenfor velferdssamfunnet. Skal vi fange opp de som sliter, må vi prioritere bedre enn i dag. For noen er svaret: Mer penger. Jeg forstår ikke hva som er solidarisk og framtidsrettet med det. Tror ikke alt kan løses bare med å sprøyte inn penger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

I Norge anno 2007 har et overveldende flertall det godt. Da krever det mot til å prioritere dem som trenger et løft. Nye store universelle velferdsordninger høres for de fleste av oss forlokkende ut. Alle liker tanken på å betale minst mulig for godene. Men er det politisk riktig. Er det solidarisk med dem som virkelig trenger det?

I stedet for nye velferdsordninger som også sponser familier med god råd, vil Venstre ha en tiltaksplan for barn og unge med spesielle behov. Særlig viktig er tiltak som fjerner den fattigdommen som i dag avsløres. Vi vil ha reell omsorgslønn for familier med langtidssyke familiemedlemmer. Vi vil ha styrking av barn- og ungdomspsykiatrien. Ekte solidaritet er å ta et krafttak for disse barna! Da må vi ikke henfalle til universelle ordninger som gir mer offentlige kroner til mennesker som har det godt allerede.

Politisk mot er evnen til å prioritere de som bør få mer enn de som klarer seg godt allerede. Det krever mot å prioritere. Horten Venstre er ikke i tvil. Skal man være solidarisk må man gi mer til dem som trenger det mest.

Magne Berger
Nestleder Horten Venstre