Os Venstre ønsker et kombinert Kunst og kultursenter ved Mobergsviken

Os Venstre har tidligere i formannskap og kommunestyret gått inn for at vi utreder nærmere hvordan vi kan forsvare å drifte et slikt nytt kulturhus. Nå er tiden inne for å realisere planene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

På grunn av den generøse gaven fra Per Grieg, har kommunen nå en unik mulighet til å realisere et Venstre vil stemme for et Kunst og Kultursenter, basert på en driftsmodell som ser ut til å gi minimal belastning på kommunens driftsbudsjett.

Tre i Mobergsviken

Foto: Tore Rykkel

Med en så tøff økonomisk realitet som vi nå står overfor er det flott at kommunen sammen med Grieg kan gi kommunen et bygg som vil bli sentralt for generasjoner av kulturinteresserte osinger. Og ikke bare osinger; nærheten til Bergen og god infrastruktur (ny vei, Solstrand) gjør at bygget vil nå et langt større publikum. Både selve bygget, og ikke minst beliggenheten vil tilføre kulturen en ekstra dimensjon som gjør at kommunen blir mer attraktiv å bo i og besøke.

Et Kunstmuseum/Kultuhus er derfor et MEGET viktig prosjekt for Os. Både for å bygge en kulturell identitet som skiller oss fra den store nabokommunen og for å trekke mennesker hit. Plasseringen vil gjøre prosjektet til et landemerke!

Venstre har derfor tatt dette med i programmet som del av en offensiv kultursatsning for Os!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**