Ikke stem pga ordfører

Da jeg sto på stand for Aurskog-Høland Venstre på lørdag snakket jeg med flere som lurte på hvem Venstre ville ha som ordfører. Vi sier at det vil vi ta stilling til etter valget. En Venstre-sympatisør jeg snakket med ville heller stemme Høyre fordi han var redd for å få en Ap-ordfører. Jeg mener man bør stemme ut fra partiprogram, ikke hvem man vil unngå å få som ordfører.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kristin Over-Rein, Aurskog-Høland Venstre

Foto: Christoffer Biong

Det virker som om folk tror at det er ordføreren som vil avgjøre hvilken politikk som skal føres i Aurskog-Høland. Men slik er det jo ikke. Ordføreren skal være ordfører for HELE kommunestyret og for HELE kommunen.

Når kommunestyret skal konstituere seg kan man samarbeide med de andre partiene enten valgteknisk eller politisk. Et valgteknisk samarbeid innebærer forhandling om valg til ulike posisjoner i formannskap og utvalg, samt ordfører. Et politisk samarbeid innebærer at partiet skriver under en avtale hvor man blir bundet opp for de neste 4 årene. Hva er da poenget med flere partier? Skal man bare kjempe om velgernes gunst før valget og så glemme partiprogrammet for et minste felles multiplum?

Venstre ønsker ikke å skrive under en avtale med andre partier, vi vil stå fritt til å kjempe for egne standpunkter og samarbeide der vi får gjennomslag for våre saker. Til syvende og sist er det jo hvor mange man får inn i kommunestyret som er avgjørende, der har hvert medlem sin stemme. Derfor er det viktigste for oss å få inn flest mulig i kommunestyret, ikke hvem som eventuelt blir ordfører.

Til deg som er Venstre-sympatisør men ikke tør å stemme oss på grunn av ordførerspørsmålet – ta det helt med ro. Vi vil uansett jobbe for å få gjennomført god Venstre-politikk – en miljøvennlig og nyskapende kommune!

27. august 2007
Kristin Over-Rein