Størst fremgang: Dobling for Venstre i Rogaland

Venstre går mest fram og dobler sin representasjon i fylkestinget dersom dagens meningsmåling gjort for Haugesunds Avis og Stavanger Aftenblad holder stikk. Venstre får en opplsutning på 8,3%, noe som vil gi fire representanter til fylkestinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Jarle Braut

Foto: Vidar Grundetjern

Jarle Braut, toppkandidat for Rogaland Venstre er svært fornøyd med meningsmålingen, men han understreker at det først er på valgdagen at valgkampen er over.
— Målingen bekrefter en trend vi sett gjennom lengre tid, sier Jarle Braut.

— Venstre har etter Stortingsvalget i 2005 ligget stabilt høyere på meningsmålinger enn det som har vært vanlig. Nå, kort tid før valget har vi også fått målinger i de største byene som har vist at Venstre har en oppslutning på rundt 8%. Det gir grunn til optimisme, sier Jarle Braut.

Han mener at Venstres klare miljøprofil, sterke satsing på kolletivtrafikk og den offensive skolepolitikken som setter innholdet i skolen øverst på dagsorden er medvirkende årsaker til at Venstre nå ser ut til å doble seg også ved fylkestingsvalget.

— Venstre har gjennom denne valgkampen vist at det er et samlet parti der det er klar sammenheng mellom saker som tas opp lokalt, og saker vi løfter fram i fylkespolitikken. Når velgerne hører Venstre, hører de det samme budskapet både fra lokalpolitikere og fylkespolitikere. Det gir stor troverdighet, sier Jarle Braut.

Med ei fylkestingsgruppe på fire representanter vil Venstre være representert med politikere fra nær alle deler av fylket. Edel Mikkelsen fra Haugesund holder det fjerde mandatet. Skulle Venstre klatre ytterligere fram mot valgdagen vil også Dalane kunne få en Venstrerepresentant i fylkestinget. Foreløpig er Karl Eik fra Lund første vararepresentant og valget er først på mandag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**