Venstre får varaordføreren

Forhandlingene mellom de borgerlige partiene og Ap i Namsos er i havn. Morten Stene (Ap) blir ordfører, mens Nils J. Jørgensen (V) blir varaodfører i Namsos de neste fire årene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

– Høyre, Venstre, Kristelig folkeparti og Arbeiderpartiet er enige om å samarbeide de neste fire årene. Vi har så vidt møttes, så de politiske samtalene vil fortsette i neste uke, opplyser Morten Stene. Dermed er en noe langdryg forhandlingsrunde over.

– Årsaken til at det har tatt såpass lang tid er at vi ønsket å diskutere løsningene grundig. Et slikt samarbeid er viktig å fundamentere på en skikkelig måte, mener Høyres Håvard Sunde. Partikollega Tom C. Prytz undertreker på sin side viktigheten av å få en felles plattform og en sterk struktur på samarbeidet.

Forhandlingspartene kunne lørdag kveld opplyse om at deler av posisjonene i de ulike utvalgene allerede foreligger. Åste Marie Lande (KrF) blir leder i Service, mens Høyre får tilsvarende posisjon i Drift.

– Vi er dessuten enige om at alle partene skal være representert i formannsskapet, opplyser Morten Stene.

Tidligere samme dag valgte Frp – som opprinnelig var en del av den borgerlige koalisjonen – å trekke seg fra forhandlingene.

— Ap stilte som ultimatum at vi ikke skulle være med, opplyser Frps Ståle Busch.

Partene avventet også et styremøte i KrF før den endelige beslutninga skulle tas.

Den nye ordføreren er glad for at forhandlingene endelig er i havn.

– Vi er alle godt fornøyd med resultatet. Nå tar vi helg, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**