Ønsker turistkontor på rasteplassene ved riksvei 23

Hurum og Røyken Venstre ønsker turistkontor på rasteplassene ved riksvei 23. Riksvei 23 ligger der i dag som en ubenyttet mulighet for turistnæringen i Hurum og Røyken. Med sine to rasteplasser på Hurumhalvøya ligger det godt til rette for turistrelaterte tiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

I Sætre står fjorårets turistinformasjon sørgelig forlatt nede ved bryggekanten og formerlig skriker etter nytt liv. Imens kjører turistene kjapt forbi våre to små kommuner, uten å vite hva slags herligheter de går glipp av.
Hvorfor ikke opprette turistkontor ved begge rasteplassene ved rv 23?

Mulighetene og oppgavene står i kø;
– Salg av lokalprodusert mat og drikke, slik som veikroer i Frankrike og Italia gjør det.
– Reklame for det lokale næringsliv.
– Guidehjelp for overnatting og bespisning. Salg av kart, prospektkort og frimerker. Postkasse. Orientering om severdigheter i våre to kommuner.
– Servering av kaffe, te og saft.
– Salg av iskrem, vafler og brus.
– Utleie av toalettnøkkel, sikrer mot hærverk.
– Utleie av bøtte og spade til småtroll. (Sandkassene er sørgelig ubrukte)

Ta 15 minutter, strekk på beina og ta en iskrem!

– Hvor mange turister vet at kong Harald har satt sitt navnetrekk på en stein ved rv 23?
– Hvor mange vet hvilke perler de kjører forbi?
– Hvor mange barn hadde synes det hadde vært godt med en iskrem?

Statens Vegvesen har brukt store summer på å reparere toalettene etter stadig hærverk. Dette vil føre til at det blir lettere å hindre hærverk og penger blir spart – i og med at rasteplassen er bemannet store deler av dagen.

Merkevarebygging
Den kommende videregående skolen i Sætre har fått navnet Hurumhalvøya Videregående Skole. Hurum og Røyken Venstre vil samarbeide og binde sammen våre to kommuner. Vi vil bygge merkevaren Hurumhalvøya. En måte å gjøre det på er gjennom en felles profilering av de to kommunene på Hurumhalvøya. Da kan turistkontorer ved riksveien være en ypperlig idè.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**