Venstres løftebrudd

Mange ble overrasket da Venstre bidro til at FrP kom til makten. Det kan jeg godt forstå. Her videreformidler vi vårt leserbrev i Fredrikstad Blad 22/9 om saken

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Helge Bollæren Hasvold

Foto: Torstein Gleditsch

Venstre ønsket ikke en ordførerkandidat fra Frp og signaliserte støtte til Høyre’s ordførerkandidat. Dette var vi helt klare på før valget. Høyre trakk kandidaten sin. Det var overraskende. Etter valget startet forhandlingene med begge fløyene i bystyret. Vi stod overfor den situasjonen at vi uansett ville måtte bryte et valgløfte. Enten sviktet vi løfte om å støtte den borgerlige siden eller løftet om å gå imot en Frp ordfører. Venstre var ikke riktig på vippen fordi KrF var større enn oss. Idéen om et samarbeid mellom KrF og Venstre ble født. Vi kom raskt fram til enighet om felles politikk på flere områder og er sikre på at samarbeidet kan hjelpe oss godt på veien når vi skal virkeliggjøre Venstres politikk. Når det gjelder valgløftene har vi landet på at ønsket om et politisk skifte i Fredrikstad måtte veie tyngre enn spørsmålet om ordføreren. Tross alt ligger makten i bystyret, ikke hos den som tilfeldigvis bekler ordførervervet. Dette er bakgrunnen for det mange selvsagt vil se på som et løftebrudd. Sammen med KrF får vi imidlertid nå stor innflytelse og kan bli et korrektiv.

Helge Hasvold
Leder i Fredrikstad Venstre