Posisjonen prater – Venstre viser vei

Kommunens nye posisjon vil satse på seniorpolitikken, Bodø Venstre har løsningen i forslaget til den nye komitéstrukturen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Demokratiutvalgets arbeide har gitt politikerne i kommunen en unik mulighet for å endre komitéstrukturen til eksisterende millennium.

Stemmegiving

Foto: Microsoft

I media kan vi lese om den nye posisjonens visjonre om at det skal utarbeides en egen seniorplan etter modell av oppvekstplanen slik at den enkelte kan få et tilbud som er tilpasser deres livssituasjon. Posisjonen lover også nok hender og riktig kompetanse i hjemme- og sykehjemstjenesten.

For Venstre er dette mest fagre ord og lite handling. Skal man få fart på seniorpolitikken i kommunen vil et markant og viktig steg være å følge Venstres forslag ifm den nye komitestruktur- og innhold.

Venstres forslag som ble fremmet under møte 4. oktober 2007 om komitestruktur- og innhold er som følger:

1. Plan- og næringskomiteen
Planutvalgets ansvars- og arbeidsområde tillegges en "ny" komite: Plan- og næringskomiteen.
Dagens planutvalg utgår og dets oppgaver overføres til den nye Plan- og næringskomiteen som behandler og innstiller direkte til bystyret i alle plan- og reguleringssaker som etter loven skal behandles av to politiske organer.

Man oppnår ved dette å redusere tidsmedgangen i plan- og reguleringssaker og samtidig ivareta lovens krav om politisk fremgangsmåte. Et utvalg ledet av Tone Magnussen foreslo, og fikk i forrige bystyreperiode bystyrets tilslutning til at plansaker skulle gå direkte fra planutvalget til bystyret (dvs. ikke innom PNM-komiteen uten i helt spesielle tilfelle) Dette for å spare tid.

2. Miljø
Miljø bør være et politisk/praktisk arbeidsområde for hele bystyret, dvs. for alle komiteer, og til enhver tid. I dag har PNM-komiteen ansvaret for dette felt. (Ved gjennomgang av PNM-komiteens protokollen finner man svært lite som minner om miljøarbeid frem til i dag)

Ved nyansettelse av miljøvernleder vil det være mulig å virkeliggjøre noen av de krav fremtiden vil ha på dette enorme felt. Da er det nødvendig å ha forventninger og å stille krav til alle politikere. Derfor forankres MILJØ hos rådmannen.

3. Venstre ønsker å skille eldrepolitikk og eldreomsorg.
OK-komiteen tillegges ansvar for 0ppvekst, Kultur og Seniorpolitikk (OKS-komiteen?) Aktiv hverdag styres fra kulturkontoret. Det vil være naturlig og hensiktsmessig å samle seniorpolitiske tiltak, planer, organisering, oppfølging og statlige forordninger i OK-komiteen .

I Helse-og sosialkomiteen inngår eldreomsorg i tråd med lover, rettigheter, kvalitetsforskrifter, brukermedvirkning, bemanning, rehabilitering og oppfølging i og utenfor institusjon.

Bodø 04/10/07

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**