Vi valgte til slutt å gå i opposisjon — av flere gode grunner

Etter kveldens forhandlingsmøte, og etter å ha gått langt for å bidra til en samlende løsning som vi kunne akseptere, har vi valgt å arbeide i opposisjon til det nygamle regimet som nå går i posisjon — med Høyreordfører og varaordfører fra Krf, og med Frp og Sp som støttepartier. Men, vi kommer til å stå på med det gode valgresultatet i ryggen, og ser allerede frem til neste valg!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Både under valgkampen og etter at valgresultatet ble klart har vi lyttet godt til våre velgere. Og, det har vært en hyggelig opplevelse. Vi vet at mange av dere som stemte på Venstre ved kommunevalget stemte for en reell forandring og en forbedring i lokalpolitikken i Gjerdrum. Vi vet også at mange av dere har satt pris på Venstres fremtidsrettede politiske program for et nyskapende, inkluderende og miljøvennlig Gjerdrum, og har savnet mye av det vi står for i Gjerdrumspolitikken tidligere.

Derfor har vi også fra første stund i forhandlingsprosessen etter valget vært bevisste på å bidra til en politisk løsning hvor Venstres politikk kunne få gjennomslag. I samtalene med Høyre, Frp, Krf og Sp har vi også vært det partiet som har vært mest opptatt av å først utarbeide en politisk samarbeidsplattform — med fokus på politiske saker — og deretter ta opp spørsmålet om posisjoner og verv. Andre har vært langt mer opptatt av posisjonskamp, som sikkert de fleste har fått med seg i lokalpressen. Gjennom forhandlingsprosessen har vi dessverre også opplevd en god del uryddighet og maktarroganse fra flere av partiene i det gamle regimet, hvilket ikke har virket direkte tillitsvekkende på Venstres representanter i forhandlingene.

Etter kveldens forhandlingsmøte viste det seg også fort at selv om vi i den siste fasen også har strukket oss mye lenger enn opprinnelig når det gjaldt våre krav til å akseptere et samarbeid hvor også Frp var med — så vant ikke våre krav om at Venstre (som det største sentrumspartiet) burde ha varaordførervervet støtte. Vi synes dette er bemerkelsesverdig av flere grunner:

1. Venstre bidro mer aktivt enn noe annet parti i forsøket på å utarbeide en politisk samarbeidsplattform. Et par av de andre partiene bidro knapt i det hele tatt, spesielt gjelder dette Frp.

2. Venstre må kunne sies å ha vært det klare vinnerpartiet i valget, med 11,4 % og tre representanter i kommunestyret — ved vårt aller første valg i Gjerdrum.

Vi kan bare registrere at resultatet av forhandlingene ikke viste seg å være akseptabelt for Venstre, og at det ikke på noen rimelig måte gjenspeiler våre velgeres forhåpninger og ønsker om mer nytenkning og mer fremtidsrettet politikk i Gjerdrum. Resultatet har blitt at det gamle regimet fra forrige periode fortsetter — kun med noen endringer i persongalleriet — og at den største endringen i valgresultatet (Venstres 11,4 %) ikke er blitt respektert av de fire samarbeidspartiene (Høyre, Frp, Krf og Sp). Det er i seg selv bemerkelsesverdig — og bekrefter nok også mange av våre velgeres uttrykte frustrasjoner over den politiske kulturen i Gjerdrum.

Vi ønsker naturligvis det nygamle regimet lykke til med sine utfordringer i posisjon.

Overfor våre velgere vil vi si det samme som vi ga uttrykk for rett etter valget: Tusen takk for all støtte, oppmuntrende kommentarer og et fantastisk godt valgresultat! Pluss en ting til: Vi kommer til å stå på og arbeide for våre saker i opposisjon til det nyinnsatte gamle regimet. Kanskje blir det enda tydeligere for velgerne i Gjerdrum at lokalpolitikken i Gjerdrum ikke kommer til å bli helt den samme med Venstre i kommunestyret og i formannskapet for første gang! Om fire år vil kanskje enda flere gi et tydelig signal om at de ønsker seg mer nytenkning, ny kompetanse og en mer fremtidsrettet lokalpolitikk i Gjerdrum — ved å gi sin stemme til Venstre!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**