Bygg ny Asak skole, vern Vadet

Leserinnlegg fra Tone Skråning og Geir Helge Sandsmark

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Den brede dekningen i media og møter om Asak skole illustrerer behovet for bygging av ny skole umiddelbart. Dette er viktigere enn lokaliseringen og størrelsen. Halden Venstre har tidligere tatt til orde for å legge skolen nærmere stadion og Tistedalshallen for å kunne bruke disse anleggene i undervisningen. I den forbindelse gjorde noen av beboerne i området oss oppmerksom på de naturmessige kvalitetene i Vadet. Det er derfor uaktuelt for Venstre å bidra til at dette området blir ødelagt. Halden Venstre bidrar gjerne til varig vern av Vadet.

Fortsatt er det interessant å gjøre det lettere for Asak skole å bruke Tistedalshallen. Skolen selv mener at dette er mulig å få til også der skolen ligger nå. Et annet alternativ er å bygge den nye skolen nærmere Bekkevoldsveien for å korte inn på avstanden. Vi forstår også at kommunen har en jobb å gjøre med å få i stand nødvendige avtaler med TTIF om bruk av hallen. Dette arbeidet bør igangsettes snarest.

Det er prisverdig at kommunen nå ser helhetlig på skolestrukturen. Dette burde vært gjort forlengst, og denne unnlatelsen kan ikke brukes som påskudd for å utsette en allerede overmoden avgjørelse om bygging av ny Asak skole. Halden Venstre går inn for at første byggetrinn for en ny skole igangsettes snarest. Dette byggetrinnet skal erstatte den gamle skolen. Dersom videre overordnet planlegging innebærer at skolen skal bli enda større, kan dette igangsettes når planene foreligger. En slik trinnvis fremgangsmåte er også bedre tilpasset en målsetning om en mer tilbakeholden investeringspolitikk der tyngre kostnader fordeles over tid.

Både skolen og Vadet har ført til et oppriktig og kompetent engasjement som det er all grunn for oss politikere å lytte til. I denne saken var det lett å komme til enighet med de som har engasjert seg.

Med hilsen

Tone Skråning, kommunestyrerepresentant (V) og