Ås kommune river fullverdige boliger

Nye investeringer i en tid da hovedfokus har vært store nedskjæringer i alle etater p.g.a.
for høy lånegjeld i kommunen?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Østlandets Blad har gjennom flere store oppslag gjort både innbyggerne og politikerne i Ås oppmerksomme på de elendige boforholdene i de kommunale boligene i Fjellveien. De politiske partiene har vært nødt til å ta inn over seg at vanskeligstilte innbyggere har levd under uverdige forhold, og vi har blitt tvunget til å diskutere hva slags tilbud vi skal ha for disse ulike gruppene. Dette skal ØB ha ros for. Noe av det viktigste denne gjennomgangen har lært oss, er viktigheten av å ikke blande grupper som ikke bør bo sammen. Mennesker som prøver å få skikk på livet sitt i egen bolig, og flyktninger som skal lære seg å bo i Norge, skal ikke bo sammen med rusmisbrukere eller mennesker som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Formannskapet har også diskutert å etablere egne forsterkede enheter for de innbyggerne som er definert som "uten boevne", slik Frogn kommune har gjort. Vi har et ansvar også for denne gruppen, men de bidrar til ekstrem slitasje og ødeleggelser på vanlige boliger.

Problemet er at det er vanskelig å fatte kloke og rasjonelle beslutninger når politikerne blir revet med i en stemningsbølge — slik vi har sett i denne saken. Administrasjonen i kommunen har gjort en grundig jobb med å vurdere alle tre bygningene. Konklusjonen er faktisk at alle husene er i bygningsmessig god stand, men at det må legges inn dusj i hver leilighet, og foretas generelt vedlikehold både innvendig og utvendig for å komme opp på god moderne standard. Dette ble beregnet til å koste ca. 4 mill. kr per hus. Til sammen 12 mill. kr for 24 leiligheter. For sikkerhets skyld ble det hyret inn en byggkonsulent for å kvalitetssikre kommunens egen taksering og regnestykker. Han kom fram til enda lavere kostnad per hus. Formannskapet ble overrasket over den lave summen. Den ble forklart med at kommunen har gunstige rammeavtaler på både utstyr og tjenester. Dette passet oss utmerket. Vi har stort behov for kommunale boliger, og alt for høy gjeld fra før.

Overraskelsen var derfor stor da et flertall i formannskapet sist onsdag valgte å følge Senterpartiet, og vedtok å rive Fjellveien 10, med klar intensjon om å rive også nr. 6 og 8. Flertallet besto av SP, KrF, H, FrP og 1 fra AP, mens Venstre, SV og ordføreren fra Ap stemte mot. Dette skjedde knapt to timer etter at kommunestyret hadde vedtatt budsjett og økonomiplan for neste periode, der rehabilitering av alle tre boligene var lagt inn. Rådmannen presiserte i formannskapsmøtet at det er store realverdier i de husene som nå rives, selv om ØB skrev det motsatte i sin reportasje etter møtet. Slik har vi faktisk ikke råd til å holde på i Ås kommune.

Det nye vedtaket sier heller ikke noe om hvordan vi skal få råd til å erstatte alle de leilighetene vi nå mister. Ingen vet heller hvor vi skal gjøre av de 8 flyktningene vi skulle bosette og gi bo-trening i det nyrenoverte Fjellveien 10, eller de 11 beboerne som bor i nr. 6 og 8 i dag.

Flertallet i formannskapet diskuterte i møtet omfattende planer for omregulering av den 3 mål store eiendommen. De ønsker å endre reguleringsbestemmelsene til en betydelig høyere utnyttelsesgrad og byggehøyde enn i boligområdet rundt. Det blir nok naboene glade for. Det ble sagt at det kan bli plass til hele 50 nye leiligheter her. Da tror jeg store deler av p-plassen ved Ås stadion også gikk med i dragsuget. Det blir nok idrettslaget enda gladere for. Ingen vet hvor denne saken ender, men jeg vet at flertallet i formannskapet på onsdag sa nei til 24 kommunale leiligheter til under en halv mill. kr per enhet, og at de satser på at vi skal få råd til å kjøpe eller bygge nye til minst dobbel pris, innimellom budsjettkuttene de neste årene. Jeg er spent på å høre hvordan Sp vil finansiere dette. Nå har de også begynt å snuse på eiendomsskatten, så jeg har bange anelser.

Fjellveien 10 er et skrekkens eksempel på hvordan en kommunal eiendom kan bli seende ut når det er for dårlig løpende vedlikehold og manglende tilsyn og rengjøring over tid. Dette problemet løses ikke ved å rive solide hus og flytte folk rundt. Hvis kommunen skal fortsette å rive kommunale boliger på grunn av knuste ruter, og søppel og urin i fellesarealene, vil vi få en heftig omløpshastighet på boligmassen. Vi mener dette problemet må løses gjennom en mer bevisst sosial boligpolitikk i kommunen. Det viktigste er å ikke blande grupper med helt forskjellige utfordringer, slik at de ødelegger for hverandre. Vi må også arbeide videre med å etablere en forsterket enhet med tilsyn, for de innbyggerne som ikke er i stand til å bo i ordinære boliger. Det er også viktig å redusere tomgangen på kommunale boliger, slik at leieinntektene holder tritt med vedlikeholdsutgiftene. Sist, men ikke minst, må vi bli flinkere til å prioritere vedlikehold av kommunale boliger slik at forfallet ikke kommer så langt. Dette er avgjørende for at vi skal kunne sikre alle innbyggerne verdige boforhold, uavhengig av egne forutsetninger.

Jorunn Nakken
gruppeleder i Ås Venstre