SKAGERRAK ACROSS — PÅ HVILKEN MÅTE?

Tvedestrandsregattaen har en lang og god tradisjon i byen vår. Den har vært et varemerke, og bak det hele ligger en flott dugnadsinnsats. Blant høydepunktene i Tvedestrandsregatten var Skagerrak Across som ble arrangert på 70-tallet. Derfor er det vel ikke så rart at man nå har lyst til å arrangere Skagerrak Across igjen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det vi imidlertid vet mye mer om nå enn for 40 år siden, er skadevirkningene CO2-utslipp har på klimaet. Det er ikke lite klimagasser en hurtiggående båt legger igjen i atmosfæren, når den gir full gass for å komme først tilbake til utgangspunktet etter en tur til Danmark kun for moro skyld. Slike båtrace gir fart og spenning. De kan allikevel ikke forsvares på grunn av skadevirkningene på miljøet.
Hele verden må dra i samme retning for å berge klimaet, da må også vi i Tvedestrand ta vår del! Det enkleste tiltaket er å unngå luksusforbruk som ikke har noen som helst nytteverdi.

Seilbåt på Bjørnefjorden

Foto: Tore Rykkel

Seilforeningen fikk Venstres miljøpris for 2007, for sine spennende 0-utslippsaktiviteter. Foreningens medlemmer seiler jevnlig til Danmark. Vi kan anbefale de som liker båtliv og spenning å slå følge med dem, det gir både ren samvittighet og rent miljø!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**