Ja til vern, nei til markalov

Venstre er et miljøparti, men vi vil bygge vår politikk på kunnskap og kompetanse om naturens muligheter og begrensninger og ikke på politiske doktriner, retorikk og sosialistisk symbolpolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gupu - markahytte i Bærum

Gupu – markahytte i Bærum
Foto: Steinar Johnsen

I Budstikka 4.desember har Tom Ekeli et angrep på Venstre som ikke kan stå uimotsagt.
Ekeli hevder at Venstre i den første store miljøsaken etter valget svikter sine velgere. Han klarer imidlertid ikke å anføre ett eneste faglig argument for sin etter min mening svært grove påstand.

Venstre i Bærum har programfestet å ta vare på det biologiske mangfoldet og de unike naturverdiene marka representerer, vi vil ta vare på et levedyktig markasamfunn og vi vil ta vare på marka som en viktig arena for friluftsliv, idrett og annen helsefremmende aktivitet. Dette er kanskje et "kinderegg"-ønske, men vi har tro på det og mener det er nødvendig for å sikre vernet legitimitet også på sikt.

Vi mener en aktiv forvaltning med lokalt engasjement og forankring tjener markasaken best.
Sterke sosialistiske krefter har forsøkt, og langt på vei dessverre lykkes med, å sette et likhetstegn mellom viljen til å verne marka og tilslutning til utkastet til markalov. Noen kommuner har derfor avgitt en positiv utale om markalov, men med så mange forbehold at de i praksis er imot. Dette blir spillfekteri og både faglig og politisk skivebom.

Vi tar gjerne en debatt der argumentasjonen bygger på kunnskap. Hvilke verdier er det som vil bli bedre ivaretatt med den nye markaloven? Hvilke sider ved skogbruket er det som vil bli bedre forvaltet etter den nye loven enn etter gjeldene markaforskrift? Hvilke naturverdier er det som kan vernes bedre etter markaloven enn etter naturvernloven eller ny lov om biodiversitet? Hvilke tekniske inngrep er det som vil kunne reguleres bedre i en ny markalov enn gjennom den nye plan- og bygningsloven? Hva med alle de uavklarte spørsmål lovutkastet etterlater seg? Hva med forholdet til grunnloven?

Lover er sterke virkemidler i styringen av et samfunn. Venstre vil ikke ha lover for lovens skyld. Vi skal ha lover fordi vi trenger dem.

Av Ole Andreas Lilloe-Olsen, gruppeleder for Venstre i Bærum

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**