Høgskolen i Nesna må bestå!

Alstahaug Venstre fremmer følgende forslag til resolusjon under Nordland Venstre sitt årsmøte den 2.-3.februar 2008:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Stjernø utvalgets rapport har kommet med tiltak for fremtidens utdanning i Norge. I innstillingen som ble presentert 22. januar i år, anbefalers det at Norges 38 høgskoler og universitet omorganiseres til større enheter. Det anbefales videre at fem høgskoler legges ned, deriblant Høgskolen i Nesna (HiNe). I følge utvalget har Nesna for liten søkning, og for liten andel studenter som har sitt studie på Nesna. Videre kommer det fram i rapporten at HiNe bør gjøres om til et studiested uten faglig personale.

Nordland trenger folk med høyere utdannelse, og et bredt utdanningstilbud. Ved sine desentraliserte tilbud bidrar HiNe til at voksne på Helgeland kan ta en høyere utdanning. Det er en styrke for distriktene i Norge at folk kan ta utdanning der de bor. Styrking av utdanningen i hele landet er viktig, og ikke bare i de større sentra. Kompetansemiljøer ute i distriktene bør derfor bestå.

Det er stor utflytting fra fylket, og ikke minst fra Helgelandsregionen. Vi trenger også de utdanningstilbudene vi har i fylket for å prøve å motvirke denne trenden.

Høgskolen i Nesna må bestå!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**